22.4.2014

אנשי הזבל – Trash People בפארק שרון

לאחר שכבר ניצבו לראווה על החומה הסינית, בככר האדומה במוסקבה, לפני המדרגות של בניין La Defence בפריז, בכיכר העם ברומא, בחזית קרחוני ענק באנטארקטיקה, למרגלות הר מטרהורן בשווייץ והפירמידות של גיזה, הגיעו אנשי הזבל לתצוגת פסח בפארק שרון. 500 פסלים אנושיים בגודל אמיתי, עשויים מפסולת, מוצבים במרומי פארק שרון, שבמרכזו, מה שהיה בעבר הר הזבל של "חיריה". התל שהיה מטרד אקולוגי נוראי לאורך עשרות שנים, הציף את אזור צומת גנות בריח נוראי, התמוטט אל תוך אפיק נחל איילון ואיים על המטוסים הניגשים לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון, הופך בימים אלה לפארק מקסים המנצל את נקודת התצפית הגבוהה ביותר בגוש דן. 


אנשי הזבל (Trash People) הן עבודת אמנות של האמן הגרמני הא שולץ. שולץ לקח כ-20 טונות של פסולת  ממוחזרת, טמן אותה בתבניות והזריק פנימה פוליאורטן מוקצף שיצר מהפסולת דמויות של אנשים. התוצאה, מיצב פיסולי מרשים, המזכיר את "חיילי הטרה-קוטה" בסין. מדובר על אחת מהתערוכות הסביבתיות הידועות בעולם אשר  מסיירת במדינות שונות כבר 18 שנים וביקרה באתרים היפים והמרהיבים בעולם. היא מביעה ביקורת חריפה על תרבות הצריכה המוגזמת ותוצאותיה, ומגבירה את המודעות לחשיבות המיחזור. "אנחנו מייצרים זבל... והופכים לזבל" הוא אומר.





מיהו הא שולץ?
שולץ נחשב לאחד האמנים מעוררי המחלוקת המפורסמים בעולם. בן ה- 74, מזוהה עם מיצגי אמנות המבוססים על שימוש בחומרים מעולם המחזור והקיימות. הוא תפס את עין הציבור כבר בשנת 1969 כשפיזר טונות של אשפה ונייר ברחובות מינכן כחלק מפרויקט אומנותי, ונעצר על ידי המשטרה. בשנת 1976 התעוררו תושבי וונציה למראה  כיכר סנט מרקו מלאה בעיתונים ישנים. 

בניו יורק הוא שכר טייס פעלולים שיתנגש עם מטוס ססנה באתר הפסולת "פרש קילס" בסטאטן איילנד ובשנת 1983 הוא יצר בעיר נהר מנייר ממוחזר ופיזר גיליונות ישנים של הניו יורק טיימס לצד מגדלי התאומים.
"מזה זמן אנו עוקבים אחרי מדינות בעולם אשר מבצעות פרויקטים מרשימים בתחום איכות הסביבה ומביאים אליהן את התערוכה כחלק מהמאמצים שלנו להגביר את ההסברה בנושא. ישראל הרשימה אותנו בהישגים שלה – פרויקט בנייתו של פארק אריאל שרון אחד ממיזמי שיקום הרי הפסולת הגדולים בעולם וכן היקפי מיחזור מיכלי המשקה שעברו תוך שנים ספורות יעדי מיחזור של מדינות מובילות כמו ארה"ב ואירופה וקידום פרויקט הפרדת האשפה , הם רק חלק מההוכחות כי ישראל היא מדינה ממחזרת", החמיא שולץ בפתיחת התערוכה.


התערוכה פתוחה עד ה- 26.4  בשיתוף עם תאגיד המיחזור אל"ה, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל ורכבת ישראל.
במסגרת התערוכה יכולים המבקרים ליהנות מסיור חוויתי ולהתרשם מהדמויות השונות ומחפצים ממוחזרים שונים שמרכיבים כל פסל. כחלק מחוויית הביקור נהנים המבקרים מסיורים מודרכים בפארק הצופה מגבוה על גוש דן, מסדנאות יצירה אקולוגיות מחומרים ממוחזרים ומקפה וחנות מזכרות על האגם שבלב הפארק. כן, גם אגם צלול יש שם.
עלות כרטיס הכניסה הוא 20 ₪ בלבד, למי שמביא איתו בקבוק ליטר פלוס למיחזור. הבקבוקים מושלכים למיחזוריות ענק המוצבות ליד הקופות. צריך להזמין כרטיסים מראש (לשעת סיור ספציפית) דרך אתר פארק שרון או אתר הדרן. בשעה היעודה, עליכם להגיע לאזור הדרומי של התל. שם תוכלו לקבל את הכרטיסים, ולעלות על אוטובוס שיסיע אתכם לראש התל.  

משה בורוכוב, מנכ"ל פארק אריאל שרון: "הבאת התערוכה מסמנת את נקודת השיא בהשלמת פרויקט הפיכתו של אתר חירייה לפארק סביבתי , מהגדולים בעולם. הפארק מציע 8000 דונמים של שטח אקולוגי. אנו מצפים ליותר מ- 100,000 מבקרים".

פרטים באתר: www.trash.org.il 
אתר האמן : http://www.haschult.de/ 
רכישת כרטיסים לתערוכה תתבצע באמצעות אתר www.hadran.co.il  
או
בחיוג לכוכבית *2274 ובמשרד הכרטיסים "הדרן".

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן