26.1.2014

רכבות בסינמטק תל-אביב 1926-2013

לאורך ההיסטוריה של הקולנוע, שימשה הרכבת אכסניה לדרמות, סיפורי מסע, רומנים סוערים, מסתורין, מתח וצחוק. השעונים הענקיים הניצבים על עמודי התחנה, שימשו פעמים רבות לבניית המתח בסרטים והמחשת נזילותו של הזמן, ההולך ואוזל בשעון החול שלנו (כפי שבא לידי ביטוי במיצג השעון של Christian Marclay). בשיתוף עם רכבת ישראל, מקיים סינטמטק תל-אביב סוף שבוע של סרטי רכבות, מאז ועד היום. לכבוד האירוע הפיקה רכבת ישראל הפקה קולנועית כמחווה לסרטי "רכבות" הוליוודיים עם טוויסט קטן בעלילה... סרטון זה יוקרן לפני כל אחד מהסרטים ההיסטוריים. הסרטים שיוקרנו: בצהרי היום, לפני הזריחה, הגנרל, רכבת לילה לליסבון, זרוק את אמא מהרכבת וציידי הרכבות. 

6-8 בפברואר 2014

6 בפברואר | 19:00 | בצהרי היום (ארה"ב 1952)
בימוי: פרד זינמן
משחק: גרי קופר, גרייס קלי, תומס מיטשל
המערבון הפסיכולוגי הרציני הראשון על מאבק יחיד של שריף מול קבוצת אקדוחנים ומול עיירה עוינת באלגוריה על תקופת מקארתי. ההתקפה הזו על החברה האמריקאית מסתיימת בקופר המשליך את תג המרשל שלו לעפר. מלבד זאת מהווה הסרט גם מערבון מרתק ומהנה. זינמן מגולל את סיפורו של מרשל בחסכנות ובריכוז היוצרים עוצמה ומתח נדירים. הסרט עורר בזמנו הדים עצומים ואנשי המערבונים ההמסורתיים יצאו נגד סירוס המערבון לדבריהם. הווארד הוקס אף הרחיק לכת וביים כתגובה את "ריו בראבו". קופר זכה בפרס האוסקר לשחקן הטוב. בנוסף לכך הסרט קיבל אוסקרים על עריכה, על מוסיקה (דמיטרי טיומקין) ועל שיר הנושא. (85 דקות, אנגלית, תרגום לעברית).





21:00 | לפני הזריחה (ארה"ב 1995)
בימוי: ריצ'רד לינקלייטר
משחק: אית'ן הוק, ג'ולי דלפי
ג'ס, צעיר אמריקאי פוגש בסלין, סטודנטית צרפתייה, תוך כדי נסיעה ברכבת מבודפשט לוינה. השיחה המתפתחת ביניהם מגרה את מוחם וחושיהם וג'ס מציע לסלין לבלות איתו ביומו האחרון בוינה לפני שהוא חוזר לארה"ב. במהלך יום זה הם מסיירים בוינה ובבתי הקפה שלה ומדברים על אמנות, פילוסופיה ואהבה... קסמו של סרט רומנטי זה מצוי באיזון הנכון שבין הפואטי לבין היומיומי. הגיבורים אמנם מדברים על אהבה אך עם תיבול של ציניות והומור – "האהבה היא רק אמצעי בריחה לשני אנשים שלא מסוגלים להיות לבד", אומר הגיבור. (105 דקות. אנגלית, תרגום לעברית).

7 בפברואר | 14:30 | הגנרל (ארה"ב 1926)
בימוי: באסטר קיטון
משחק: באסטר קיטון, מריון מאק, גלן קאוונדר
אחת הקומדיות הגדולות ביותר בכל הזמנים. קיטון מגלם נהג קיטור שוועדת הגיוס אינה מוכנה לחיילו, בשל שרותי העורף החיוניים שהוא מעניק לצבא הדרום בימי מלחמת האזרחים, וחברתו המפונקת מאיימת לנטוש אותו אם לא יהפוך חייל. כך הוא נגרר למלחמה והופך גיבור רק כאשר צבא האוייב חוטף את הרכבת שלו, גורם מרכזי בהתרחשויות- יצור חי ואנושי יותר מהנערה של חייו. "קיטון שואב את ההמצאות הקומיות מתוך הסיטואציות עצמן ומנצל עד תום את פני האבן הנפלאים שלו". 

לפני הסרט הרצאה קצרה (30 דקות) מאת רון פוגל – רכבות בקולנוע


22:00 | רכבת לילה לליסבון (גרמניה/ שוויץ/ פורטוגל 2013)
בימוי: בילה אוגוסט
משחק: ג'רמי איירונס, מלני לורן, ג'ק יוסטון 
סרטו של בילה אוגוסט ("פלה הכובש"). חייו של ריימונד גרגוריוס (ג'רמי איירונס), עומדים להשתנות. בדרכו לעבודה, הוא נחרד לגלות צעירה יפיפייה במעיל אדום העומדת לקפוץ מגשר גבוה המתנשא מעל הנהר. ריימונד מציל אותה ברגע האחרון מהתאבדות. הוא סקרן, אך האישה נעלמת ומשאירה בידיו את המעיל שלה. בכיס המעיל הוא מגלה ספר מאת רופא פורטוגלי, בשם אמדאו דה פראדו וגם כרטיס לרכבת הלילה לליסבון. בהחלטה של הרגע, הוא מחליט להשתמש בכרטיס ויוצא למסע הרפתקני. 
(111 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)


8 בפברואר | 16:30 | זרוק את אמא מהרכבת (ארה"ב 1987)
בימוי: דני דה ויטו
משחק: דני דה ויטו, בילי קריסטל
קומדיית אייטיז שביים דני דה ויטו בכיכובם של בילי קריסטל ודה ויטו עצמו. לארי (קריסטל) הוא סופר הסובל קשות מגרושתו שגנבה לו את הרומן והפכה אותו לרב-מכר של עצמה. אוון (דה ויטו) חי עם אמו המרשעת וחולם על היום בו היא תמות. בעקבות צפייה ב"זרים ברכבת" של אלפרד היצ'קוק, השניים מחליטים לשתף פעולה במזימה שבה כל אחד רוצח את האישה הבעייתית של השני ונותן אליבי לחברו. אוון מקיים את הבטחתו, אך לארי נאלץ להתמודד עם האמא מהגיהנום. 
(88 דקות, אנגלית, תרגום לעברית).


19:00 | שודדי הרכבות (ארה"ב 1973)
בימוי: ברט קנדי
משחק: ג'ון וויין, אן מרגרט, רוד טיילור
שלושה חיילים ותיקים אשר לחמו במלחמת האזרחים האמריקאית מצטרפים לאלמנתו של שודד דרכים על מנת למצוא זהב מוחבא בשווי של חצי מיליון דולר. האלמנה מעוניינת לנקות את שמו של בעלה. שלושת החברים רוצים לעזור לה ולקבל פרס בשווי 50,000 דולר, אך שותפיו לשעבר של השודד המנוח רוצים אך ורק את הזהב - והם מוכנים להרוג בשביל זה. אן מרגרט בתפקיד האלמנה ובתפקיד שלושת החברים משחקים ג'ון וויין, בן ג'ונסון ורוד טיילור.
(92 דקות, אנגלית, תרגום לעברית)
לפני הסרט יוקרן סרטון רכבת ישראל

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן