11.12.2013

האופרטה לא מתה - נסיכת הצ'רדאש בהיכל האופרה תל אביב

 החל ממחר תועלה באופרה הישראלית האופרטה "נסיכת הצ'רדאש" הפופולארית – הפקת ענק חדשה בהשתתפות 150 זמרים, רקדנים ומקהלה, אנשי תיאטרון האופרטה הממלכתי המפורסם של בודפשט. אליהם יחברו תזמורת סימפונט רעננה ותזמורת צ'וקרליה  הישראלית המתמחה במוסיקה צוענית. בתפקידים הראשיים בהפקה זו של "נסיכת הצ'רדאש" משתתפים כוכבי תיאטרון האופרטה של בודפשט, בבימויו של מיקלוש גאבור קריני ובניצוחו של לסלו מקלארי.
האופרטה, מהמפורסמות והמוכרות ביותר, חוברה ב 1915 על ידי המלחין אמריך קלמן (1882-1953) מלחין אופרטות יהודי הונגרי, תלמידם של ברטוק וקודאי. האופרטות המפורסמות שלו: "הרוזנת מאריצה", "נסיכת הצ'רדש" ו"נסיכת הקרקס".


לדברי בתו איבון קלמן, המנגינות פשוט זרמו אל מוחו כל הזמן, מ"שום מקום",  כך בתחילת דרכו וכך תמיד. "אבי היה מעיר אותנו באמצע הלילה כדי לנגן לנו את המלודיות שצצו במוחו" היא מספרת על ילדותה הבעייתית בצל האב היוצר. לדבריה בכל רגע נתון נשמעת איזושהי נעימה מתוך האופרטה באיזשהו מקום בעולם.
השמועה מספרת שהיטלר, שהיה חובב מושבע של האופרטות מתוצרת קלמן, הציע למלחין (היהודי) מעמד של "מעין ארי". קלמן, בחר לעזוב את אוסטריה, שבה חי יותר מ-20 שנה. לאחר ה"אנשלוס" שלה לגרמניה, חזר להונגריה מולדתו ומשם עבר לצרפת ובהמשך לארצות הברית. לאוסטריה חזר רק בשנת 1949. אמריך קלמן מת בפריז, בן 71.


האופרטה לעולם נשארת. נכון, אולי זה לא ממש "COOL" להתענג מהמוסיקה הקלילה של הואלסים הוינאיים והצ'רדש ההונגרי, אבל נעים זה כן, ומאד. יעידו על כך מאות אלפי זוגות האזניים בכל העולם שלא חדלו להאזין מאז 1915 ועד היום.
סוד ההצלחה של האופרטה הזאת טמון במוסיקה. "נסיכת הצ'רדאש" זכתה לכ-500 הצגות בווינה בהפקה הראשונה ופרצה משם לאירופה. ב-1917 הגיעה לברודוויי. יש מעריכים כי מספר ההצגות של "הנסיכה" בעולם מאז הבכורה ב-1915, מתקרב ל-100 אלף.

נסיכת הצ'רדאש תוצג בהונגרית. הנוסח המקורי של האופרטה היה בגרמנית, אבל הונגרית היא שפת האם של המלחין וגם הונגריה היא מקום ההתרחשות של חלק מהעלילה. "נסיכת הצ'רדאש" עוסקת באהבתם חסרת התוחלת של הדוכס אדווין וסילבה ורסקו- כוכבת קברט. משפחתו של אדווין מתנגדת לזיווג בשל מוצאה החברתי הנחות של סילבה והוריו עושים כל שביכולתם כדי להחזיר את אדווין לווינה, שם ממתין לו שידוך ראוי – הרוזנת שטזי. אך הרוזן הכסיל והחביב בוני מחליט לעזור לנאהבים, ויחד עם המלצר מישקה ופרי פון קרקש, ידידו מן התיאטרון, הם מוכנים להרחיק לכת כדי להשיג את מטרתם…



תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט הוא בית היוצר המרכזי באירופה להפקות מז'אנר האופרטה שבודפשט היא מולדתו. התיאטרון נוסד בשנת 1923 ועם פתיחתו החלה "תקופת הזהב" של אמנות זו בבודפשט. מופעי תיאטרון האופרטה הממלכתי בבודפשט, מתקיימים באולמות מלאים מפה לפה, וקשה מאד להשיג כרטיסים למופעים אלה.
הבמאי, מיקלוש קרני, יצר בימוי זורם, תוך הימנעות מסנטימנטליות דביקה או מקצבים לאים.  מקצבי הריקוד, בעיקר של הצ'רדאש והואלס תמיד סוחפים וסופם שיהפכו ללהיטים.

ההופעות יתקיימו בתאריכים :12-21.12.13 בבית האופרה במשכן לאמנויות הבמה בת"א.

שלכם, שיוי פרנס

נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן