30.10.2013

קל מחומר - אמנות הנייר בישראל 2013

דניה צ'למינסקי-לשם, שבירים
נייר עבודת יד, סיבי כותנה, אבקה וקוזו, קליפות ביצים וחוטים
נייר. חומר כל כך פשוט ונפוץ. הוא הומצא בסין העתיקה, במאה ה-2 לפני הספירה. משם, נדד לאורך דרך המשי לכיוון אירופה. ייצור נייר באירופה החל במאה ה-10 לספירה, בספרד ופורטוגל. תנופה גדולה קיבל הנייר עם המצאת מכונת הדפוס, במאה ה-15. ומשם, חדר השימוש בנייר לאינספור שימושים המקיפים אותנו בחיי היומיום: תקשורת, הפצת ספרות, רפואה, מסחר, אריזות, עיצוב, אמנות ועוד, ועוד ועוד. 

תערוכת "קל מחומר" שנפתחה השבוע במוזיאון ארץ ישראל ותוצג עד 10 במרץ 2014, מסירה את הכובע, בפני אמני הנייר בישראל-היום. יצירותיהם של 20 אמנים היוצרים בנייר חושפות גישות חדשות בטכניקות טיפול בנייר במגוון סוגי המדיה, כגון הצבה, אובייקטים, פסלים, אריגה, חפצי נייר מטופלים, נייר צילום, מגזרות נייר, קיפולי נייר. זוהי התערוכה השנייה שהמוזיאון מקדיש לאמנות הנייר. אוצר: דר' סורין הלר


האמנים שעבודותיהם מוצגות בתערוכה הם: 
רונית אגסי, נעמה אהרנסון, כרמל אילן, אנדי ארנוביץ, איתמר בגליקטר, תמר בלום-צידון, יעל בן צבי, מירי גולן, משה גורדון, פול ג'קסון, נעה יקותיאלי, ליאת לבני, ליאב מזרחי, קרן ענבי, יעל פרידמן, טל פרנק, דניה צ'למינסקי-לשם, אהד צפתי, רות שומרוני, עירית תמרי-פזטל.

מגמות באמנות הנייר העכשווית בישראל:
ניתן להצביע על שלוש מגמות בעיסוק בנייר כפי שהוא בא לידי ביטוי בתערוכה: 

זיקה לאמנות החזותית: כך למשל לפיסול בעבודותיהם של  פול ג'קסון, תמר בלום-צידון, עירית תמרי-פזטל, ליאת לבני וליאב מזרחי, זיקה לציור בעבודותיהם של כרמל אילן ואיה בן רון וזיקה למיצב ביצירותיהן של נעמה אהרנסון, יעל בן צבי ונעה יקותיאלי. עבור חלק מן האמנים, משמש הנייר חומר לתרגום המציאות. לדוגמא, בסדרת העבודות של ליאב מזרחי, בהן מתורגם החומר האורגני, מלתעות הכריש, לחומר דומם, נייר, שתכונותיו, שבריריות ורכות, עומדות בסתירה לתכונות האיום והקשיחות של הכריש. דוגמא נוספת לתכונות אלה של הנייר, השבריריות והרכות באה לידי ביטוי בסדרת העננים של רות שומרוני, המדגישה גם את מימד הריחוף בתרגום המציאות לפסל. בתוך המגמה הראשונה ניתן לשייך גם את החפצים המטופלים שנלקחו מן המציאות, אצל איתמר בגליקטר, עירית תמרי-פזטל, ליאת לבני ונעה יקותיאלי. איתמר בגליקטר גוזר את כרכי האנציקלופדיה העברית לדמויות של קומיקס ואת ספרי האטלסים לפרפרים. ליאת לבני יוצרת נוף דמיוני הלקוח מן הסביבה הקרובה תוך שימוש בחפצים טריוויאליים זולים, כוסות וצלחות נייר, המזכירים לנו אירועים של חגיגה המונית. את החפצים היא עורמת אחד על השני, וגוזרת עד לקבלת אזכורים של פרטי נוף, הרים, בתים, ארמונות חול.

ליאב מזרחי, ללא כותרת, נייר / קרטון / רוק / אקריליק


הקשר לעיצוב תכשיטים: למשל בעבודותיהן של יעל פרידמן ודניה צ'למינסקי-לשם, כשהחומרים היקרים וה"אצילים" מוחלפים בנייר. התרגום לנייר מעניק לתכשיט את המימד המונומנטאלי, של יצירת אמנות, ציור, או פסל. 

רות שומרוני, עננים, קרעי נייר קוזו מודבקים על סיבים סינטטיים היוצרים את הנפח.
נייר קוזו, צבע טקסטיל, דבק פלסטי, סיבים סינטטיים


שימוש בטכניקות מסורתיות של אמנות הנייר: מגזרות, קיפול, עיסות נייר באופן של  מיקום היצירה במרחב של האמנות החזותית ופיתוח של שיח בין אמנות נייר כקראפט לבין אמנות נייר כיצירת אמנות בזכות עצמה. מגזרות נייר: יעל בן צבי, נועה יקותיאלי, איה בן רון, אנדי ארנוביץ, אהד צפתי וכרמל אילן; קיפולי נייר: עירית תמרי-פזטל, משה גורדון, מירי גולן, פול ג'קסון וליאב מזרחי; פיסול בעיסות נייר: יעל פרידמן ונעמה אהרנסון.
את מקום הנייר המסורתי מחליף הנייר התעשייתי, נייר הצילום בעבודותיהן של עירית תמרי-פזטל ונעה יקותיאלי. חומר תעשייתי נוסף, הקרטון, משמש את תמר בלום-צידון ליצירת פסליה גדולי הממדים. ההדבקה, החיתוך והליטוש של הקרטון משולים לפיסול בעץ ובאבן.

ליאת לבני, עיר לבנה, כוסות נייר

אנדי ארנוביץ, מעיל העגונהתצריבים ורישומים בהדפס דיגיטלי וחיתוך לייזר

נעמה אהרנסון, ירושלים - יפו - ירושלים (חלק א') 
עיסת נייר בטכניקות שונות, רשת לולים, ניירות שונים, דבקים, צבעים ולכות


שווה לראות ולקבל השראה.

שלכם, יורם בר-סלע


מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, טל' 03-6415244
ימים ראשון עד רביעי 10:00-16:00, חמישי 10:00-20:00, שישי ושבת 10:00-14:00 

נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן