3.8.2013

VITRA Design Museum - חוויה של עיצוב

100% עיצוב. 100% תעשייה. 100% אדריכלות. 
בחודש מאי 2013, שילבתי במסגרת טיול לאזור אלזס בצרפת, גיחה של יום אחד לקמפוס של חברת VITRA ב- Weil Am rein שבגרמניה. העיר הדרום מערבית ביותר של גרמניה, נמצאת בסמוך לבאזל, הגבול המשולש בין שווייץ, גרמניה וצרפת. העיר ממוקמת מזרחית מהברך של נהר הריין, ומאכלסת את מרכז העיצוב של VITRA שהפך לסמל של העיר. VITRA, שהוקמה כחברה משפחתית שווייצרית בשנת 1950, חרתה על דגלה את החזון לשפר את איכות החיים באמצעות עיצוב פריטים לבית, למשרד ולחללים ציבוריים. החברה אחראית לפיתוח וייצור יצירות מופת עיצוביות שהפכו לנקודות ציון בתולדות העיצוב כגון: Launge Chair של צ'ארלס וריי אימס,  Well Tempered Chair של רון ארדPanton Chair   W.W Stoolשל פיליפ סטארק ועוד המון יצירות עיצוב שתוכננו במיוחד עבור VITRA. כיסאות אלה ורבים אחרים, נכללים באוסף המיניאטורות של VITRA, המתעד את תולדות עיצוב הכיסאות מתחילת המאה ה-20.

כחברה שעיצוב הוא ליבת העסקים שלה, הקימה VITRA את המרכז שכל כולו עיצוב. מיד עם הכניסה לאתר, בולט מרכז התצוגה של VITRA. האייקון המוכר של בית פרטי קטן, מקבל פה ביטוי תלת-מימדי מקורי. פתיחה מרשימה מאד לביקור במעוז העיצוב האירופאי.


המוזיאון לעיצוב 
את הביקור התחלנו במוזיאון שנבנה בשנת 1989, בתכנונו של פרנק גרי. מבנה מרתק שמכיל חללי תצוגה קטנים. המוזיאון מציג תערוכות מתחלפות הקשורות לעיצוב ואדריכלות. אנחנו זכינו לראות תערוכה מרתקת מעבודותיו של לואיס קאן. מחקרים מורפולוגיים שחלקם הפכו לבניינים מפורסמים, וחלקם נשארו כיצירות רישום, תכנון והנדסה על גבי הנייר.


VITRA CAMPUS
מהמוזיאון, המשכנו למבנה הגבוה. הוא מאכלס חללי תצוגה מדהימים. חדרי מגורים, מטבחים, חדרי ילדים, מרפסות, משרדים מהודרים, אהילים, מחיצות, דלתות ועוד. בכולם מוצגים פרטי הריהוט המדהימים של VITRA. מיטב הרהיטים, ועיצוב פנים במיטבו. ולמרבית החללים, חלון זכוכית ענק הפונה אל הנוף הירוק והקסום של אזור הריין. זה הרגע להצטער שאיננו מאד עשירים. אין כמעט פרט בתצוגה שלא היינו רוצים לקחת הביתה. מסע קסום בעולם של עיצוב טוטאלי.





מפעלי הייצור – תערוכת אדריכלות
כל בנייני הייצור של VITRA תוכננו ע"י אדריכלים מפורסמים. VITRA איפשרה לאדריכלית Zaha Hadid לבנות בנת 1993 את הבניין הראשון שלה, ול- Frank Gehry, לבנות את הבניין הראשון שלו באירופה. Tadao Ando תכנן את מרכז הקונגרסים שבקמפוס. Richard Buckminster Fuller תכנן כיפה גיאודזית מרשימה, ומפעלי הייצור באתר, תוכננו ע"י  Nicholas Grimshaw , Álvaro Siza, Frank Gehry ו- SANAA. בניין התצוגה של VITRA תוכנן ע"י Herzog & de Meuron. גלריה מרשימה של אדריכלים ובניינים.
אם יש לכם כמה אלפי יורו פנויים, אתם יכולים להזמין לכם כסא צ'ארלס אימס ולבחור את העץ שממנו הוא עשוי, חומרי הריפוד ופרטי הגימור. אומן של VITRA ייצר עבורכם את הכסא לנגד עיניכם בסדנה הצמודה לבניין התצוגה. גם אם תחליטו לא לקנות כסא כזה, כדאי להיכנס ולעקוב מקרוב אחר תהליך הייצור הקפדני. חוויה לראות את האומן בעבודתו. 
אם אתם מתכננים טיול באזור מפגש הגבולות, אני מאד ממליץ על ביקור ב – VITRA Campus. כדאי לברר מראש את זמני הסיורים האדריכליים. אלה יותר נדירים.

פרטים נוספים על תערוכות וסיורים - באתר המוזיאון.

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן