10.8.2013

Diogene – בית מגורים מינימלי –אדריכל: Renzo Piano

"זוז קצת, אתה מסתיר לי את השמש" אמר הפילוסוף היווני דיוגנס לאלכסנדר מוקדון שבא לבקר אותו ועמד בחזית החבית שבה החליט להתגורר. כך לפחות מספרות האגדות, (ולא ניתן להיסטוריה לקלקל סיפור טוב).

Anonymous Dutch - Alexander and Diogenes



Diogene – יחידת דיור מינימלית
האדריכל האיטלקי עטור הפרסים Renzo Piano, פיתח את המיתוס של דיוגנס ותכנן בית מגורים מינימלי המתאים לייצור תעשייתי. התכנון הוזמן ע"י חברת VITRA, ובחודש יוני 2013, הוצב בסמוך לבית VITRA שב- Weil Am Rhein, כדי שהמבקרים במקום יוכלו לבקר, להתרשם ולהיות מעורבים בתכנון הסופי ובהחלטה אם Diogene ייוצר במפעלי VITRA ויהפוך למוצר התעשייתי הגדול ביותר שלה. (בינתיים, הוא המבנה הזעיר ביותר בקמפוס VITRA.
Diogene מתפרש על פני 7.5 מ"ר וכולל: מיטה, שולחן עבודה, מטבח מאובזר, שירותים ומקלחת. הוא נבנה כיחידה עצמאית שניתן להניח בשטח כלשהו ולגור. באמצעות קולטים סולאריים, הבית מספק לעצמו את האנרגיה הדרושה לחיים בו. בנוסף, הוא אוגר מי גשמים וטל וממחזר את המים לאחר השימוש.

Diogene, Architecture: Renzo Piano and RPBW, photos: © Vitra 




"עוד בהיותי סטודנט, חלמתי על פתרונות מגורים מינימליים וחשבתי עליהם המון. אז עוד לא הצלחתי למצוא את הפיתרון הנכון" אומר רנזו פיאנו על שורשי הפרוייקט. האובססיה למיין את הצרכים האנושיים הקשורים למחיה ומגורים, לגלות את החשובים שבהם ולתת להם פיתרון יעיל, הוביל אותו לתכנן עם הסטודנטים שלו ב-Architectual Association בלונדון. לאחר מכן, המשיך בתכנון תאי מגורים בסירות וכלי רכב, ואפילו מגורים לנזירות. בשנת 2009, הוא פרסם את הגירסה הראשונית של  Diogeneשתכנן במסגרת RPBW, משרד התכנון שלו המעסיק מעל 150 אדריכלים, מהנדסים, טכנאים ועוד. ייתכן ש- Diogene לא היה מגיע לעולם למימוש, לולא פגש בהיותו שופט בתחרות ארכיטקטורה, את Rolf Fehlbaum, יו"ר חברת VITRA וסיפר לו אודות הפרוייקט. זה התלהב ומיד הביע נכונות להזמין את המשך הפיתוח.

וכל השאר, היסטוריה. Renzo Piano וצוות התכנון ב- RPBW, השלימו את התכנון ובנו אבטיפוס שהוצב במרחבי הדשא הירוק של קמפוס VITRA. ייתכן, שיום אחד נראה את DIOGENE מוצב בשטחים פתוחים ומשרת אנשי מקצוע המבקרים במפעלים, אמנים ונופשים. ואולי, ישמש כהרחבת בתי מגורים ודיור לדור ההמשך באזורים כפריים (או עירוניים). ימים יגידו. ובינתיים, מעורר הפרוייקט מחשבות על חברת השפע בה אנו חיים ועל צרכינו האמיתיים. ואם מחשבות כאלה מתעוררות בקרב יזמים ואנשי עיצוב ותכנון, אני בטוח שהוא יוביל לפיתוח פתרונות נוספים.

Renzo Piano
רנזו פיאנו כבש לעצמו מקום מכובד בצמרת האדריכלות העולמית. את הקריירה המקצועית החל במשרדו של לואיס קאהן. יחד עם האדריכל ריצ'רד רוג'רס, היה מעורב בתכנון מרכז פומפידו בפריז. הפורטפוליו המכובד שלו כולל את מוזיאון נמו למדע וטכנולוגיה באמסטרדם, "הגג החי" באקדמיה למדעים בסאן פרנציסקו שאיפשר תאורה טבעית אחידה ונעימה במוזיאון לאמנות, נמל התעופה הבינלאומי באוסאקה-יפן, בניין הניו-יורק טיימס בניו יורק ועוד.

נוסעים לאזור מפגש הגבולות בין שווייץ, צרפת וגרמניה? כדאי לכם לבקר בקמפוס של VITRA. בין אם אתם עוסקים בעיצוב ותכנון או לא, מובטחת לכם חוויה מסעירה ומרגשת.

שלכם,

יורם בר-סלע

נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן