29.6.2013

ברוורס | In Reverse | רון ארד במוזיאון לעיצוב בחולון

Pressed Flower Yellow
3 שנים אחרי חנוכת המוזיאון לעיצוב בחולון, בתכנונו של רון ארד, הוא חוזר למוזיאון עם תערוכה המתעדת 30 שנות עיצוב ויצירה במתכת. רון ארד הוא מעצב, אדריכל ואמן. גם כשמוצגות עבודות שנוצרו בעשורים אחרים, מפעלים שונים ומדינות שונות, נראה שאצלו הכל מתחבר. מכונית הפיאט 500 של אביו שנפגעה בתאונה, מכונית הפיאט טופולינו שהיתה מכוניתו הראשונה של רון, חפצים "דרוסים" שונים שאסף ברחובות במשך שנים ומכוניות פיאט 500 שנמעכו והפכו לתמונות על הקיר, נראים כמו תהליך חשיבה ויצירה רציף שבקצותיו נוצרים מוצרים תעשייתיים, יצירות אמנות ובניינים.


מוזר לחשוב שהתערוכה הייחודית הזו, היא בעצם "תערוכה בתוך תערוכה". המוצג הגדול והבולט ביותר בה הוא בניין המוזיאון עצמו, המחובק ע"י עקומות מתכת ענקיות המקשרות בין חלקי המוזיאון. פסי המתכת המעוקמים של רון ארד העלו את המוזיאון על מפת המוזיאונים העולמית והפכו את המוזיאון  לסמל התרבות המוזיאלית של העיר חולון.

קשתות המתכת של המוזיאון לעיצוב בחולון


התערוכה מרשימה ומרתקת, אבל לא מספיק לראות את המוצגים. חשוב להתעכב בסבלנות ליד כל אחד ממסכי הוידאו, בהם מספר רון ארד על תהליכי העיצוב והיצירה שהובילו לפיתוח המוצרים והמוצגים.

בקומה העליונה (צוות המוזיאון ממליץ להתחיל שם) מוצגות על הקיר 6 מכוניות פיאט 500 שנמעכו במכבשי ענק. אלה תלויות על הקיר כמו פרחים צבעוניים ענקיים שיובשו בתוך ספר. כך גם שמות היצירות, למשל: Pressed Flower Yellow. לצד השטוחות שעל הקיר, דגם עץ שעל גביו יצרו את הפיאט 500 הישנה ופסל מתכת שיצר רון ארד ממוטות נירוסטה שהונחו וחוברו על גבי דגם של המכונית. ובהמשך, דוגמאות מאוסף החפצים הדרוסים של רון והדמיות ממוחשבות של מעיכת המכוניות, המאפשרות לנו לצפות בדריסת המכונית, כאילו היינו ממוקמים בין המכונית הנמעכת לבין המכבש האדיר, שאינו נראה בהדמיות.

חלל התצוגה העליון - המכוניות המעוכות, דגם העץ ופסל הנירוסטה


בקומה התחתונה מוצגים כמה תהליכים שעשה רון ארד בשיתוף עם חברות אירופאיות מובילות. היצירה של מדף הספרים BookWorm שיצר רון ארד עבור חברת KARTEL. תהליך שהתחיל בניסיון לבנות גלגל אופניים מפלדה קפיצית, והוביל לתכנון כסא הפח Well Tempered Chair עבור VITRA. הכסא הזה נבנה מ-4 לוחות פח מכופפים. הוא מגדיר במדוייק את המשטחים הבאים במגע עם הגוף, ללא צורך במילוי החללים. למרות פשטותו הצורנית, הוא מקבל את חום הגוף, מתאים את עצמו לגוף ולמשקל היושב עליו, ומבטיח ישיבה נוחה ונעימה.

Well Tempered Chair - Vitra


וגם לאמנות מוקדש פרק משמעותי. סדרה של יצורים שעל הגבול בין כורסאות לפסלים שנוצרו מחיבורים בין כלי ייצור ומוצרים. זו תערוכה מרתקת לכולם. לא צריכים להיות אוהבי עיצוב כדי להתרגש מהתהליכים המרתקים, הסקרנות והיצירתיות המופנית לערוצים כל כך מגוונים.

שלכם, יורם בר-סלע

Bodyguard


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן