26.6.2013

מכלול רוטשילד – כתב יד מפואר מאוסף מוזיאון ישראל באתר "זיכרון עולם" של אונסקו

"מכלול רוטשילד", כתב היד העברי המפואר מהמאה ה-15זכה להיכנס לרגיסטר של אתר "זיכרון עולם" של אונסקו לשנת 2013. זהו כתב יד שאין שני לו בעולם ונכלל באוספי מוזיאון ישראל בירושלים. זוהי הפעם הראשונה בה זוכים שני מוסדות ישראלים (יחד עם דפי העדות של "יד ושם") להיכלל באתר העולמי.

אוסף זיכרון עולם של אונסקו נוסד בשנת 1995 והוא כולל כ-300 פריטים ואוספים נבחרים וייחודיים מרחבי העולם. מפעל תרבותי בינלאומי זה של אונקו, מעלה את המודעות הבינלאומית לחשיבות השימור והנגישות לאוספים ולמוצגים מוזיאליים בעלי חשיבות לעולם כולו.

ביעור חמץ, הגעלת כלים ואפיית מצות - מתוך הגדת פסח


"כבוד גדול הוא לנו שמכלול רוטשילד מאוספי מוזיאון ישראל נכלל באתר "זיכרון עולם" של אונסקו, אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל המוזיאון. "זהו אולי כתב היד המאויר המעולה ביותר מהמאה ה-15 ואחד האוצרות הנדירים באוספינו".


"מכלול רוטשילד" נוצר בצפון איטליה בשנים 1480-1460 בערך. האוסף הייחודי מכיל שלושים ושבע יחידות טקסט הנוגעות במגוון ז'אנרים ספרותיים: ספרי קודש ותפילה, פירושים ומדרשים, ספרי הלכה, מוסר ופילוסופיה יהודית, חיבורים באסטרונומיה, אגדות היסטוריות ואפילו ספרות קלה. יחד נמנים בו 946 עמודים, כמעט כל אחד מהם מעוטר והוא מכיל את המגוון הגדול ביותר של איורים – מנושאים דתיים ועד לחילונים שניתן למצוא בכתב-יד אחד.

המכלול נוצר באחד מבתי המלאכה הנודעים באיטליה בתקופת הרנסנס והוא מהמפוארים שבכתבי-היד העבריים המאוירים. בשל מגוון הטקסטים, האמנות והאיורים שלו, "מכלול רוטשילד" הוא כתב היד העברי היחידי מסוגו בעולם ואף נשתמר בשלמותו ובמצב מצוין במשך מאות השנים. מאז המאה ה-19 היה שייך כתב-היד לספריית משפחת רוטשילד ומכאן שמו. 

עקבותיו של האוסף אבדו במלחמת העולם השנייה ומקץ שנים הוא שב ונתגלה כשהוצע למכירה בניו-יורק. הנדבן ג'יימס א' דה-רוטשילד, הבעלים הפרטי האחרון של כתב-היד, אשר הבין את חשיבותו הלאומית והבינלאומית, תרם אותו למוזיאון ישראל בשנות הקמתו הראשונות.

פרופסור אלחנן ריינר, מרצה בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, עוסק בהיסטוריה יהודית אירופית של העת החדשה המוקדמת ובתרבות ודת עממית בימי הביניים ובעת החדשה וחבר בצוות המחקר של פרוייקט דעת המקום הנערך במסגרת פרוייקט I-Core של הקרן הלאומית למדעים אומר:
תב ידי רוטשילד, המכונה ‘המכלול’, הוא כתב היד היחיד הידוע לי שדי לומר את שמו כך, שם הספרייה שממנה נלקח, בלא פרט מזהה נוסף, והשומע עשוי לדעת באיזה כתב יד מדובר, גם אם קיימים עשרותכתבי יד רוטשילדאחרים מלבדו. לא ניתן לומר כך עלכתב יד אוקספורד’, ‘כתב יד ששוןאוכתב יד סט. פטרסבורג’. באילו לא נדע דבר בלא להוסיף פרט מזהה נוסף: מספר, או את שם הפריט אליו אנו מתכוונים, אלא בכתב יד זה. במכלול. ולא בכדי" אומר פרופסור ריינר ומוסיף: ייחודו אינו ביופיו יוצא הדופן, בעושר חסר התקדים של איוריו, אפילו לא בעושר העצום של החיבורים המצויים בוכארבע מאות במספר, שאכן לרבים מהם נודעת חשיבות יוצאת דופן, והם ידועים רק מכתב יד זה או שחשיבות נודעת דווקא לנוסח האחד המופיע בו. מה אם כן עיקר חשיבותו של המכלול? נדמה לי שמעל הכל מפגיש כתב היד הזה את בן זמננו עם עולמה התרבותי של משפחה יהודית אמידה ואוהבת חכמה בצפון איטליה. כתב היד  משקף סוג של ספריה. ‘המכלולנכתב בפירארה באיטליה על ידי סופרים ומאיירים שונים, יהודים ושאינם, בשלהי המאה החמש עשרה, סביב שנת 1470, בימים שהמצאת הדפוס כבר יצאה לדרכה, כבר התקיימו ספרים נדפסים ראשונים. רגע לפני שהספר הנדפס תפס באמת את מקומו. את מקומם של כתבי היד, מייצגהמכלול’ - ספריה יהודית אפשרית בת הזמן; את תרבותה של משפחה יהודית איטלקית אמידה, מלמד כיצד ראתה היא את עולמה התרבותי, אילו הם תחומי העניין שלה, כיצד היא רוצה לדמות את עצמה, כלפי עצמה וכלפי האחר, יהודי או שאינו. כתב יד זה הוא עולם קטן לעצמו; עולם המשקף את תרבות הרנסאנס היהודית-איטלקית במיטבה, הן בעושר הספרותי המיוצג בו, הן בעושר האמנותי האצור בו"



שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן