26.6.2013

האופרה בולשוי לראשונה בישראל – בהפקת יבגני אונייגין

סיפור מוזר. בסוף המערכה הראשונה, לנסקי נהרג בדו קרב מול יבגני אונייגין. סוף דרמטי למשולש רומנטי מוזיקלי. לעומת זאת, בסוף המערכה השלישית, טטיאנה, אשה בעיר הגדולה הנשואה לנסיך גרמין, פשוט דוחה את חיזוריו של יבגני אונייגין ועוזבת אותו על הבמה. ככה זה בחיים, הבחור שהגיע מהעיר הגדולה ודוחה בבוז את חיזוריה של טטיאנה האוהבת במערכה הראשונה, סופו שיישאר לבד בסוף המערכה השלישית. כך ברומן המפורסם של פושקין שנכתב בחרוזים על פני 5,600 שורות, וכך באופרה המפוארת של צ'ייקובסקי שהגיעה אלינו בשלמותה ממוסקבה.
כן, לסיום עונת האופרה, מארחת האופרה הישראלית את ההפקה הנפלאה של בית האופרה בולשוי ממוסקבה, המופיעה לראשונה בישראל. 250 אנשי צוות הבולשוי הביאו איתם מאות תלבושות, תפאורה מלאה, תזמורת, תאורה... והכל מבוצע לעילא ולעילא.  

על פי הסיפור, העלילה מתרחשת באחוזת הכפר של משפחת לרין. ועל הבמה, חדר אורחים גדול ומפואר שבמרכזו שולחן אוכל ענק. סביבו מתרחשת כל העלילה. התפאורה מרשימה ומרגשת והתאורה מלטפת את העלילה ברגישות רבה. לאורך כל האופרה לא רואים אף זרקור. מלבד "שנדליירה" גדולה התלויה במרכז החדר ושלוש מנורות התלויות לאורך הקיר, כל שאר התאורה בוקעת מבעד לחלונות, כמו בחיים. שעות היום ומזג האוויר (הקשור היטב לדרמה שעל הבמה) ניכרים רק מעוצמת התאורה החודרת מבחוץ, מגווניה העשירים ותנועת הוילונות.





 הסולנים נפלאים. קולות שמימיים המגיעים לכל פינה ולב ברחבי האולם, גם כשהם עומדים בעומק הבמה. המקהלה יוצאת מן הכלל גם בשירה המרגשת, אך גם במשחק. לאורך כל האופרה, משחקים הזמרים שלל דמויות וטיפוסים מאופיינים כאילו נלקחו מסרט של פליני. הם נעזרים בשלל תלבושות עשירות, תסרוקת מיוחדת לכל דמות, איפור מדוייק המקצין כל אחת מהדמויות ומשחק מעודן המעביר את הדקויות שלצד העלילה הראשית. כשלנסקי שר את האריה שלו, עומדת לידו זמרת זקנה שנראית לקוחה "מסרט אחר", ורק מגיבה בהעוויות קטנות על הדרמה המתחוללת בליבו. היא נרגשת, נבהלת מהייאוש שלו, מתלבטת אם לקרוא לעזרה... והכל רק בתנועות קטנטנות והבעות מעודנות. זה תיאטרון במיטבו. הבמאי דמיטרי צ'רניאקוב מוביל את הסיפור כולו ברגישות רבה לפרטי הפרטים וברמזים עדינים המספרים את הסיפורים שלצד הסיפור המרכזי. 




המוסיקה נעימה לאוזן. עשירה ונוגעת ללב. באחד ממכתביו של צ'ייקובסקי לפטרוניתו נדזדה פון מאק הוא כותב לה: "אני מאוהב בגיבורה טטיאנה ומכושף על-ידי הפואטיקה של פושקין". ומוסיף: "אם אי פעם מוסיקה חוברה בתשוקה אמיתית, עם אהבה לעלילה ולדמויותיה, הרי זו המוסיקה ליבגני אונייגין. נמס ורועד מעונג בלתי ניתן לביטוי, חשתי שעה שעסקתי בהלחנת המוזיקה. ואם רק מעט ממה שחשתי בזמן שחברתי את האופרה יהדהד בקרב המאזינים, אבוא על שכרי ואינני זקוק לשום דבר נוסף"

התזמורת יוצאת מן הכלל. כאילו הביאה איתה דינמיקה בסולם רגישות שאיננו מכירים. היא מגיעה לעוצמה מרשימה כאשר המנצחים וסילי סינאייסקי ואלן בוריבייב (המנצחים על האופרה לסירוגין) מאפשרים לה, אבל יודעת גם ללוות את הסולנים והמקהלה בעדינות ורכות, כאילו פורשת לפניהם את השטיח האדום וסוללת את דרכם אל הקהל שבאולם.  

צוות הסולנים:
בתפקיד טטיאנה תופענה לסירוגין שתי זמרות הסופרן – טטיאנה מונוגרו  ויקטרינה שצ'רבצ'קו. את תפקיד יבגני אונייגין יחלקו סולני הבריטון אודון איברסן , וייצ'סלב סולינסקי ו- וסילי לדיוק. בתפקיד לנסקי יופיעו הטנורים אלכסיי דולגוב ורומן שולאקוב. את תפקיד אולגה תחלוקנה זמרות המצו- סופרן  מרגריטה מאמסירובה וסבטלנה שילובה. תפקיד גרמין יבוצע על ידי סולני הבס מיכאל קזקוב ואלכסנדר נאומנקו.

מופעים: 
יום ב' * 24.6 20:00  (פרמיירה) | יום ג' 25.6 20:00 |  יום ד' 26.6 20:00 |יום ה' 27.6 20:00 | יום ו' 28.6 13:00| מוצ"ש 29.6 21:00 | יום ב' 1.7 20:00 | יום ג'  2.7 20:00 | יום ד' 3.7 20:00 | יום ו' 5.7 13:00 | מוצ"ש 6.7 21:00
להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

זו הפקה שאסור להחמיץ. 

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן