12.5.2013

מזרח הוא מזרח – קונצרט התזמורת האנדלוסית


מזרח הוא מזרח. מצד אחד לא פשוט לאוזן מערבית להאזין למוסיקה המזרחית, עם מרווחים ומהלכים הרמוניים אחרים, ומצד אחר יש בזה משהו מרענן, משחרר וכל כך נעים.

מזה זמן רב אני יודעת על קיומה של התזמורת האנדלוסית אך עד עתה לא הזדמן לי להאזין לה. אתמול זכיתי לשמוע קונצרט של התזמורת תחת הכותרת מזרח הוא מזרח.  הקונצרט התקיים בהיכל התרבות ביבנה. לובי צנוע, קהל שבא לשמוע ולאו דווקא להיראות ולהתחכך, אולם קטן ונעים – תפאורה שכבר רימזה שלא מדובר באירוע חברתי נוצץ, אלא מוסיקה לשמה. וכך היה. הנגנים עלו לבמה, ואחריהם מנצח צעיר, תום כהן, חדור מרץ וכולו אומר צלילים.  הנגנים משקפים את תמונת החברה הישראלית, חלקם מבוגרים יוצאי ברית המועצות, חלקם צעירים, ביניהם נגנים ותיקים שהמוסיקה המזרחית היא כל עולמם. הקהל מתרווח בכסאות, כרוי אזן סקרנית לקונצרט. אין פרוות, לא רישרושי סוכריות תוצרת חוץ, פשוט אהבה למוסיקה כהוויתה. מדי פעם במהלך הקונצרט נשמעו קריאות ביניים מהקהל, בקשות, הערות, קריאות התלהבות ושכאלה. אוירה עממית, כנה ומאד לא מכופתרת. 


המנצח הינחה את הערב בצורה קלילה ומלאת הומור. גילו הצעיר, 29, לא מלמד על הקריירה העשירה שלו: מנצח ראשי ומנהל מוסיקלי של התזמורת האנדלוסית הים תיכונית באשקלון, במונטריאול ובבלגיה, כמו כן משמש כמנהל אומנותי של פסטיבל מוסיקת עולם בגיברלטר, וגם כנגן מנדולינה מהמובילים בעולם. ושכזה הוא ניצח על קונצרט שלי, באופן אישי, גילה עולם שלם של צלילים וצירופי צלילים חדשים וצבעוניים. מוסיקה מתורכיה, מעירק, ומוסיקה כליג'ית שמקורה בסעודיה ונסיכויות המפרץ.


כלי הנגינה בקונצרט ייצגו שילוב מרתק: כלי מיתר – כינורות קלסיים, כינור מזרחי, ויולות, צ'לי, קונטרבס, גיטרה, עוד, וקאנון, לצד דרבוקות, מערכת תופים, אקורדיון, גיטרות חשמליות... חגיגה.
בנוסף הופיעו שני זמרים, דודו טסה, שהביא עמו צלילים עמוקים שכתבו סבו ואח סבו בעירק - סאלח ודאוד אלכוותי לפני כ 60 שנה, מוסיקאים  הנחשבים כמייסדי המוזיקה העיראקית המודרנית.  דודו מרגש בצניעותו, מתבייש להיישיר מבט לקהל שיצא מגדרו למשמע נגינתו ושירתו. כמו כן שרה הזמרת רחלה, ישראלית/אמריקאית שנשבתה בקסם השפה והמוסיקה הערבית, ושרה מוסיקה כליג'ית, שמקורה בסעודיה ובנסיכויות המפרץ, שם היא זוכה לאהדה גדולה.
מצד אחד לא פשוט לאוזן מערבית להאזין למוסיקה כל כך שונה, עם מרווחים ומהלכים הרמוניים אחרים, ומצד אחר יש בזה משהו מרענן, משחרר וכל כך נעים.

תום כהן מפגין יכולת עצומה להעביר את המוסיקה הכל כך מיוחדת הזאת, של ארצות ערב וצפון אפריקה, דרך נגנים בעלי השכלה קלאסית מערבית, ולראות שחלקם גם נסחפים עם הצלילים כאילו גדלו לקולם.
היה נפלא, ושמחתי לתהליך של פתיחות להכיר דברים חדשים, אחרים, ללא שיפוטיות וכך להעשיר את הרפרטואר בחיינו בכל תחום.


הקונצרטים  מתקיימים בכל רחבי הארץ, אשקלון, גבעתיים, באר שבע, ירושלים, חיפה, קרית גת , קרית חיים, נתניה ויבנה. ניתן לרכוש מנוי במחיר הוגן. 
ממליצה בחום!!

שיוי פרנס

נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן