25.2.2013

על שביל ישראל - בית כנסת עתיק וישוב נידח באמצע היער

יער ירוק באיזור צחיח, בית כנסת עתיק, וישוב נידח באמצע היער. קשה להאמין אבל את הכל אפשר למצוא בקטע אחד קצר של שביל ישראל ממרכז ג'ו אלון שביער להב, ועד לצומת מיתר.

מלאכי השביל

הטיול בשבת האחרונה, הזכיר לי תופעה מיוחדת שחוויתי בעת ההליכה בשביל ישראל בסתיו האחרון, שהעצימה את חווית הטיול ונתנה לו מימד חדש - תופעת "מלאכי השביל". אנשים אשר פותחים את בתיהם לאירוח אנשים ההולכים בשביל ישראל. מלאכי השביל הינם אנשים הגרים בישובים הקרובים ל"שביל" ומזמינים את המטיילים לארוחה חמה, מיטה, כביסה ואפילו שיחה טובה בערב, לאחר יום ארוך של הליכה. את רשימת מלאכי השביל הדפסתי ושמרתי בשקית אטומה למים בתא הכי מוגן בתיק. לאורך כל השביל ידעתי שאם אצטרך מקום לישון תמיד אוכל לפנות לאנשים הנדיבים שברשימה ולהתארח אצלם. מלבד הנדיבות והאפשרות להכיר אנשים חדשים, מלאכי השביל מספקים הצצה לחיים אחרים. קיבוצים, ישובים קהילתיים, מושבים, כפרים דרוזים, כל אלו ועוד ניתן לראות ולהיות חלק מהמקום ללילה או שניים.

משביל האפלצ'ים בארה"ב למרכז המורשת הבדואית

הפעם החלטנו לנצל את מזג האויר החורפי ולצאת אל מרחבי שפלת יהודה, שבתקופה זו של השנה לבשה ירוק. התחלנו לצעוד ממרכז המורשת הבדואית- ג'ו אלון, שביער להב, כשעננים קודרים מעל ראשינו. צעדנו בשביל ישראל שנוסד ע"י אברהם תמיר שהתרשם משביל האפלאצ'ים בארה"ב והחליט לייבא את הרעיון לארץ.  תכנונו וביצועו של סימון השביל הועברו לאורי דביר, שסימן את השביל מדן ועד אילת, כ-940 ק"מ. לידיעתכם, שביל ישראל נבחר על ידי נשיונל ג'אוגרפיק כאחד מ-20 מסלולי ההליכה הטובים ביותר בעולם. צוות השופטים שדרג את השבילים בתחרות הבינלאומית תיאר את השביל שלנו: "הוא משלב טבע, היסטוריה, מורשת ותרבות. לאורכו נחשפים לנופים תנ"כיים בקנה מידה גדול וכן נופים מחיי היום-יום של הישראלים המודרניים".

אגב, שיא המהירות בשביל ישראל שייך לרץ מרתון מרמות נפתלי אשר רץ את כל השביל בשלושה עשר ימים!
לאחר הליכה ביער להב, יער נטוע באורנים ירוקים, עברנו ליד גבעה קטנה שעליה שוכנת חרבת רמון. חרבת רמון הינה אתר מקראי שהיה בנחלת שבט יהודה. במקום שרידים של בית כנסת ששימש את הקהילה המקומית במאה השלישית לספירה.

יצאנו מהיער אל מרחבי השפלה, וגילינו להפתעתנו שהגבעות, אשר רוב השנה צבען חום, נצבעו בצבע ירוק חי. לאחר הליכה קצרה בנקודה בה השפלה נושקת לנגב הצפוני, ( מכיוון שכמות הממוצע השנתי של המשקעים גבוה מ-200 מ"מ איזור זה נקרא שפלה ולא נגב) צעדנו שנית לתוך שטח מיוער -יער כרמים. עלינו מעט והגענו לישוב סנסנה. זהו ישוב דתי קהילתי השוכן באמצע היער. הישוב הוקם בשנת 2000 ומקור שמו, סנסנה - כפות עץ התמר. סנסנה מופיע במגילת "שיר השירים": " מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ, אַהֲבָה בַּתַּעֲנוּגִים . ח  זֹאת קוֹמָתֵךְ דָּמְתָה לְתָמָר וְשָׁדַיִךְ לְאַשְׁכֹּלוֹת. ט  אָמַרְתִּי: אֶעֱלֶה בְתָמָר, אֹחֲזָה בְּסַנְסִנָּיו, וְיִהְיוּ נָא שָׁדַיִךְ כְּאֶשְׁכְּלוֹת הַגֶּפֶן וְרֵיחַ אַפֵּךְ כַּתַּפּוּחִים. י  וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב, הוֹלֵךְ לְדוֹדִי לְמֵישָׁרִים, דּוֹבֵבשִׂפְתֵי יְשֵׁנִים. "

לאחר ההליכה ביער יצאנו שוב אל גבעות השפלה והלכנו עד שראינו מרחוק ישוב גדול בעל בתים נמוכים וצבעוניים – זהו הישוב מיתר. לסיומו של טיול אידיאלי ביום שמש חורפי, הגענו לצומת מיתר, פרסנו מחצלת, קפה על הגז, עוגה ביתית ושבנו כל אחד לדרכו.

נקודת התחלה: מרכז ג'ו אלון ביער להב
נקודת סיום: צומת מיתר
סימון: שביל ישראל- כתום,לבן, כחול.
מפה: מספר 12- דרום השפלה ושולי הר חברון
אורך המסלול: כ-9 ק"מ
קושי: קל. מסלול למשפחות

נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

איתמר דביר - מורה דרך ו"שביליסט"