16.2.2013

הורדוס במוזיאון ישראל – מסעו האחרון של מלך יהודה


המסע האחרון: מארמון החורף המפואר ביריחו, יצא קהל האבלים המלווים את הארון לארמון בהרודיון, שמבנהו הותאם מראש להלוויה המפוארת. שם נקבר הורדוס במאוזוליאום הפונה לירושלים. את מסע ההלוויה ואת האתרים שבדרך, הכין המלך הורדוס מבעוד מועד ותכנן כל פרט בטקס. אוצרי התערוכה החדשה שנפתחה השבוע במוזיאון ישראל, החליטו לעקוב אחר מסלול ההלוויה, ובהתאם, להוביל את הקהל בין מוצגי התערוכה. מסעו האחרון של המלך מוצג באמצעות שחזורים של רכיבים אדריכליים מיוחדים מיריחו ומהרודיון, ובהם חדר המלך המעוטר מן הארמון ביריחו וחדר הקבורה מהמאוזוליאום.

זו התערוכה הראשונה בעולם המוקדשת כולה למלך הורדוס. אדם רב פנים, מרתק ושנוי במחלוקת בהיסטוריה היהודית ובתולדות האימפריה הרומית. בתערוכה מוצגים כ-250 ממצאים ארכיאולוגיים שנתגלו בהרודיון, ביריחו ובאתרים אחרים. מוצגים המציפים באור חדש את ההשפעות הפוליטיות, האדריכליות והאסתטיות שהיו לשלטונו של הורדוס בין השנים 37 ועד 4 לפני הספירה. בין החפצים המוצגים: ארונות קבורה (סרקופגים) מקבר הורדוס, ציורי קיר מהרודיון, האמבט הפרטי של הורדוס מקיפרוס, פריטי אבן מגולפים מהר הבית (שלא הוצגו מעולם) וכן אגן שיש מעוטר שהחוקרים סבורים שהורדוס קיבל במתנה מאוגוסטוס. 



הקמת תערוכת הורדוס במוזיאון ישראל
 הורדוס - גדול הבנאים
הורדוס כונה "גדול הבנאים שידעה הארץ".  מפעלי הבנייה העצומים שלו דרשו השקעת משאבים עצומה והביאו לשינוי פני הארץ. בנוסף למיזם הידוע ביותר שלו - בניית הר הבית ובית המקדש – בנה הורדוס ארמונות מרהיבים, מצודות, מבני ציבור, מקדשים פגאניים וערים שלמות המשקפים שילוב של מסורות וחומרי בנייה מקומיים עם טכנולוגיות וסגנונות רומיים. אך יחד עם זאת, גונה בשל מוצאו הספק יהודי,  הבריתות הפוליטיות השנויות במחלוקת שכרת, הוראתו להוציא להורג את אשתו ושלושה מבניו וכן בשל טבח התינוקות בבית-לחם, כמתואר בברית החדשה, שיוחס לו בטעות. התערוכה חוקרת את הדמות ההיסטורית באמצעות האדריכלות המונומנטלית שבנה ובעזרת חפצי האמנות שבהם הקיף את עצמו. מפעלי הבנייה העצומים שלו, קשריו הדיפלומטיים המורכבים עם הקיסרים ועם האצולה הרומית ומסע ההלוויה המפואר מיריחו אל מכלול הקבר שבנה לעצמו בהרודיון, המהווה סיפור מסגרת לתערוכה. במרכז התערוכה מוצג שחזור מרשים של חדר הקבורה שבנה לעצמו. ואיתו, פריטים ארכיטקטוניים ושחזורים מירושלים, מיריחו, מקיפרוס ומהרודיון. 


חדר האמבטיה של הורדוס - מקפריסין
40 שנה... בעקבות הקבר
בשנת 2007, בתום 40 שנות חיפוש, מצא הארכאולוג הנודע פרופסור אהוד נצר ז"ל מהאוניברסיטה העברית את הקבר שחיפש בהרודיון שבגבול מדבר יהודה. באתר נתגלו ארמון-מצודה וכן מכלול ובו גנים, בריכות, בתי מרחץ מעוטרים ותאטרון ובו תא מלכותי. התערוכה במוזיאון ישראל מוקדשת לזכרו של פרופ' נצר, שנפל אל מותו בשנת 2010 באתר הרודיון.

שחזור קבר הורדוס מהרודיון - באולם התערוכה | צילם אלי פוזנר

הורדוס – מומחה ליחסים בינלאומיים
עלייתו של הורדוס לשלטון הייתה שזורה בעלייתה המטאורית של האימפריה הרומית, שהורדוס רחש לה הערצה. תחילה תמך במרקוס אנטוניוס, אך משהובס זה המיר הורדוס את נאמנותו לקיסר הראשון אוגוסטוס. הורדוס הביע את נאמנותו זו על-ידי כך שהקדיש מקדשים וערים לכבוד הקיסר וגם לכבוד סגנו מרקוס אגריפס, באמצעות תמיכה כלכלית, צבאית ופוליטית. קשריו המיוחדים של הורדוס עם רומא מומחשים בתערוכה באמצעות דיוקנאות של אוגוסטוס, ליוויה ומרקוס אגריפס, חפצים מפוארים בני הזמן שהובאו לאזור מרומא וכן ממצאים מהרודיון שיובאו או שנעשו בידי אומנים מרומא. 

אוצרי התערוכה: דודי מבורך – מומחה לתקופה ההלניסטית, הרומית והביזנטית, ודר' סילביה רוזנברג - אוצרת בכירה לארכאולוגיה קלסית. 

התערוכה תוצג עד 5 באוקטובר 2013.

התערוכה עצמה, גם היא אירוע היסטורי. זו התערוכה הראשונה בעולם המוקדשת כולה למעשי המלך הורדוס. חשוב לבוא ולראות.

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.


לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן