3.1.2013

על שביל ישראל - בעקבות מייבשי הביצות מסודן

אמת מים מהתקופה הרומית, ישוב של מייבשי ביצות מסודן, חוף ים וכפר דייגים. אלו מקצת הדברים שאפשר למצוא במסלול המרתק הזה במקטע של שביל ישראל מבית חנניה עד לחוף הים בקיסריה. זהו אחד מקטעי שביל ישראל ששבו את ליבי, במהלך המסע המרגש לאורך שביל ישראל.

אני מורה דרך ו"שביליסט". בקיץ האחרון יצאתי למסע לאורכה של ארץ ישראל, כמחווה לזכרו של אורי דביר - מורה דרך ומייסד השביל שנפטר בשנה שעברה. צעדתי עם חברים במשך כל השבוע, ובשבתות, הזמנו מטיילים מכל הארץ להצטרף לקטע טיול מודרך באזור שאליו הגענו. 

מבחינתי שביל ישראל איננו רק טיול. שביל ישראל הוא 940 ק"מ של הרים, יערות, ערים, כפרים, נחלים, מעיינות, וכמובן חוויה בלתי נשכחת של פסיפס ישראלי אנושי, מרהיב עין ושובה לב. אף ששטחה של ישראל קטן יחסית, היא התברכה בערכי טבע ונוף רבים ובמגוון ביולוגי עשיר. 


אמת המים. צילום: יוסי ישלח
אמת המים הרומית
המסלול עובר בתחילתו ליד אמות המים המרשימות שנבנו בתקופה הרומית ע"י נציבים שונים ששלטו בארץ. הנציבים שרצו לספק עבודה לחיילים המשועממים שחיו באיזור זה של האימפריה, המציאו "עבודות יזומות". ביניהן בניית תעלה שתוביל מים אל העיר הרומית קיסריה ותספק את צרכי המים של העיר. הרומאים שהיו ידועים בתור נהנתנים גדולים השקיעו רבות בתחום התענוגות- מרחצאות קרים וחמים, קרבות מים ואפילו חדרי שירותים. הצורך במים היה גדול ולכן החלו לחפש פתרונות להובלת מים. אמת המים שבנו, הובילה כמויות אדירות של מים ממעיינות נובעים במדרון מתון מאד עד לקיסריה.
כמקובל בפרויקטים תשתיתיים דומים, רצו בוני אמת המים להנציח את עצמם. כראיה, אפשר עד היום לראות תבליט שעליו חרטו: "אימפרטור קיסר טריאנוס אדריאנוס אוגוסטוס בידי יחידה של הלגיון העשירי פרטנסיס".


מעגן הדייגים בגאסר א-זרקא. צילום: יוסי ישלח
כפר הדייגים
נפרדים מאמת המים, רק לזמן קצר, ומגיעים לכניסה לג'אסר א-זרקא. תושבי ג'אסר הגיעו לכאן מסודן. כשהמפעל הציוני החל בייבוש ביצות מסיבי, חיפשו פתרונות להלחם במחלת המלריה. השבט הבדואי שישב באיזור הביצה והתפרנס מדיג בביצה ומהכנת כדים מאדמת הביצה התגלה כחסין בפני המחלה. אנשי היישוב היהודי הציעו לבני השבט לייבש את הביצות באזור בתמורה למקום מסודר למחייתם. כך קמה ג'אסר א-זרקא. אנשי השבט קראו לנחל תנינים – הנחל הכחול. כאשר נבנה הגשר מעל הנחל לכבוד ביקורו של הקיסר וילהלם השני, קראו לישוב הגשר על הנהר הכחול- ג'אסר א-זרקא.
לאחר הליכה בג'אסר מגיעים אל שפך נחל תנינים. נתן יונתן כתב בשירו: "חופים הם לפעמים געגועים לנחל". אך כאן, נחל תנינים נושק למי הים. החוף של ג'אסר הוא שריד אחרון לכפרי הדייגים שכמעט נעלמו מארצנו. פה, אפשר עדיין להלך בין רשתות דייג לסירות מנוע קטנות. הצריפונים, כמעט נושקים למים, מעלים את החשק לחזור לחיים הפשוטים.
לאחר הליכה בחוף הבתולי של ג'אסר וקיסריה מגיעים לחלקה האחרון והמרשים של אמת המים. עוברים מתחתה, שולחים מבט אחרון למים הצלולים, ונהנים מעוד פיסת היסטוריה קסומה של ארצנו הקטנטונת.

טיול לאורך החוף. צילום: יוסי ישלח
נקודת התחלה: הכניסה למושב בית חנניה.
נקודת סיום: אמות המים בחוף קיסריה.
סימון: שביל ישראל - כתום, לבן, כחול.
מפה: מספר 4 - הכרמל.
אורך המסלול: כ-6 ק"מ
קושי: קל. מתאים לטיול משפחות.

מורה דרך ו"שביליסט"




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן