14.11.2012

שורשים משותפים – עיצוב מזרח אירופאי עכשווי במוזיאון לעיצוב בחולון


10 מדינות, 15 אוצרים, 100 מעצבים, 250 עבודות עיצוב ומסך ברזל אחד שחצץ בין מדינות ותרבויות, גזר עוני ודלות במשאבים על ציבור ענק ובנפילתו, פתח אפשרויות להתחדשות תרבותית.

מחר תיפתח במוזיאון לעיצוב בחולון התערוכה "שורשים משותפים" המציגה את העיצוב בארצות ה"פוסט-קומוניזם" מנפילת מסך הברזל ועד היום. זוהי תערוכה מקורית של המוזיאון שהוזמנה מהאוצרת הפולניה אגניישקה יעקובסון-ציילצקה (Agnieszka Jacobson-Cielecka) מנהלת המחלקה לעיצוב בבית הספר החדש לעיצוב בפוזנן, מנהלת פסטיבל העיצוב בלודז', ועורכת לשעבר שלElle Decoration  הפולני. אליה חברו חמישה עשר אוצרים אירופאים שאספו את המוצרים המייצגים את ארצותיהם. 
"התערוכה דנה בשני אספקטים – שורשים משותפים של המדינות המשתתפות בתערוכה והשורשים המשותפים שלנו איתם", אומרת גלית גאון – האוצרת הראשית של המוזיאון, ומוסיפה: "מכאן, תנדוד התערוכה למוזיאונים אחרים בעולם".
התערוכה תוצג בין התאריכים 15 בנובמבר 2012 – 2 במרץ 2013.

למדינות מגוש מרכז אירופה חוויות היסטוריות ותרבותיות משותפות: החל בסיפוח אל הגוש המזרחי ב-1945, ההתנתקות מברה"מ ב-1989 וההצטרפות לאיחוד האירופי בשנת 2004 ו- 2007. השינויים הפוליטיים והחברתיים לאורך השנים, הותירו חותם בחפצים היומיומיים, בדרך היווצרותם ובקו המחשבה שיוצר אותם. כיום, מדינות אלה מעוררות עניין בינלאומי רב כמו גם ציפיות לעתיד, בעיקר בתחום העיצוב התעשייתי. במציאות שבה הגבולות המדיניים זזו פעמים רבות ב-100 השנים האחרונות, התערוכה חוקרת התפתחות של עיצוב במציאות פוליטית משתנה. היא מתחקה אחר חפצים וגישות עיצוביות, ואחר מסלול הנדידה שלהם, בין מדינות מרכז אירופה לבין עצמן, ובין מדינות אלה לישראל.
בתערוכה מוצגות כ-250 עבודות שנוצרו במהלך שני העשורים האחרונים בידיהם של כ-100 מעצבים מעשר מדינות: פולין, רומניה, הונגריה, אסטוניה, קרואטיה, ליטא, לטביה, צ'כיה סלובניה וסלובקיה. באמצעות בחינת ההיסטוריה של העבודות, השוואה בין תפיסות עיצוביות שונות ובחינת הקשר שלהן לעיצוב זהות תרבותית ולאומית, משורטטת מפה חדשה של פרקטיקות עיצוביות חוצות גבולות.

Jaanus Orgusaar, OM table, 2007, Courtesy of Estonian
Museum of Applied Art and Design, photo by Villu Kraan

עד לנפילת מסך הברזל ואחריה
שני חלקים בתערוכה, והם מייצגים שני פרקי זמן שונים בעיצוב מרכז אירופי: בגלריה התחתונה במוזיאון, מוצגים פריטים שעוצבו בתקופת מסך הברזל (1945 – 1989). המחסור החומרי שאפיין תקופה זו והחוויות בעקבות נפילת הקומוניזם, עודדו חשיבה מעשית, שימוש חוזר באותם פריטים ותיקונים שנעשו במטרה לשנות את הפונקציה של דברים שונים בעולם העיצוב העכשווי. כיום, יש מי שהיה מכנה תכונות אלה כ"אחריות אקולוגית", אלא שהסיבות שהובילו להתנהגות מסוג זה במהלך התקופה המדוברת היו שונות בתכלית. לצד התערוכה מוצג סרטון וידאו המתעד השפעות של הילדות תחת השלטון הקומוניסטי, שכנראה עודדה יצירתיות רבה מתוך הצורך להתמודד עם דלות המשאבים, על יצירה עיצובית עכשווית.

Mirna O__tari_ח Kerr, Bulldog clip necklace, 2010

המעצבת והחוקרת יעל טרגן מציגה את סיפור "עליית הטקסטיל" מפולין לישראל (לודז'- לודז'יה) החל משנות ה-20. עליית היזמים, תכנון עתידני של תעשיית הטקסטיל, יבוא אלמנטים עיצוביים מתוך תרבות הטקסטיל הפולנית, ואף פיתוח שפה עברית מקצועית, שתאפשר את התקשורת בין המנהלים, לאנשי הייצור והלקוחות. 

בגלריה העליונה, מוצגת התייחסות לעיצוב עכשווי החל מ-1989 ועד היום. בתקופה זו, יכולות הייצור של מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר דומות לאלו של מדינות המערב. עם זאת, עדיין ניתן להבחין בבירור בסגנונות ייצור ועיצוב ייחודיים למדינות מרכז אירופה, לעומת מדינות מערביות. קיימת בהן חזרה אל המלאכה המסורתית כמו נגרות בנין ועבודה בעץ, כמו גם רקמה וקליעה, תפירה ואריגה וחזרה לשימוש בחומרים טבעיים. בעבודות רבות, ניכרת הגירה של אלמנטים עיצוביים אל מוצרים שנוצרו בחומרים מודרניים. "חוטי רקמה" עבים שזורים במוצרי פלסטיק, דוגמאות תחרה בריהוט עץ ועוד. בנוסף, ניכרת בעבודות רבות התנערות מהצבעוניות העזה שהיתה מקובלת בארצות מסך הברזל והיצמדות ל"ניקיון" הסקנדינבי ולצבע הלבן. ומעל לכל, הומור אירוני המבצבץ ברבות מן העבודות.

Jan _לapek, Rocking Bully, Rolling Bully, 2006 (Czech Republic)


Mara Skujeniece_Spools vase series_2009 (Latvia)

ניתן לראות את המוצגים על פי ארצות המקור (התערוכה מסודרת לפי מפת הארצות), או בחתך של 7 קטגוריות שונות חוצות גבולות:
מוחות יצירתיים, אמנויות ומלאכות יד, מסורות אומנות עממית, הומור אירוני, אלגנטיות חדשה, ציטוטים, דמוקרטיה חדשה. המוצגים בתערוכה מקוטלגים בעזרת קוד צבעוני המאפשר מעקב אחר הקטגוריות השונות ללא קשר לארצות היעד. 

גלגולו של חפץ
התערוכה מזמינה שוחרי עיצוב לאתר חפצים פרטיים שהתגלגלו דרך מדינות שונות והגיעו לביתם. אחת לשבוע יפורסמו תמונות החפצים והסיפור שמאחוריהם בבלוג של מוזיאון העיצוב. בעוד שהקהל יציג את סיפורו ההיסטורי ואת המסלול הגיאוגרפי של החפץ, אוצרי התערוכה ישלימו את הרקע העיצובי שהביא ליצירת החפץ. המעוניינים לשתף בחפצים אלו מוזמנים לפנות בדוא"ל info@dmh.org.il. אז התחילו לחפש בויטרינות את החפצים שנושאים סיפור היסטורי או משפחתי מעניין. תזכו לחשיפת הסיפור באתר, אבל גם להשלמת מידע נוסף, שספק אם תוכלו להגיע אליו בדרך אחרת.

פרטים נוספים - באתר המוזיאון: http://www.dmh.org.il
שעות פתיחה: ימי ב', ד' – 10:00-16:00, ימים ג', ה' 10:00-20:00 יום ו' 10:00-14:00
שבת: 10:00-18:00 יום א' – סגור. קופת המוזיאון: 073-2151500


Atelier SAD (Anna Kozova, Jerry Koza), The Boat swing, 2005
 (Czech Republic) photo by Tomas Soucek


שלכם,
יורם בר-סלע




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן