2.11.2012

אקטואלי - אנסמבל סולני תל אביב וזמרי קולגיום בפתיחת פסטיבל פנטסיה כורלית

ymca-fantasy.com פנטסיה כורלית
פנטסיה כורלית - לאתר הרשמי
"ממשל אובמה מסרב עד כה לקבוע מהו "הקו האדום" בתכנית הגרעין האיראנית, שאם טהרן תחצה אותו – הוא ישלח את כוחות ארה"ב למשימה. בעיני ירושלים, בלי הצבת "קו אדום" ברור, האיראנים ימשיכו לדהור לפצצה, וייצרו מציאות חדשה ובלתי אפשרית לישראל. אל תחכו לנס..."

לא, ממש לא התבלבלתי בטקסטים. הפסקה הפותחת, לקוחה מתוך היצירה "אקטואלי" של נעמה תמיר. עם קריסת העיתונות המודפסת, המציאה המלחינה ז'אנר חדש: עיתונות מולחנת. גירסה מודרנית של שירת הטרובדורים. באמצע הקונצרט, הוציאו זמרי קולגיום עיתונים, הרימו אותם גבוה, והתחילו לקרוא. הפתעה. מבלי לכלול את היצירה בתכנית הקונצרט, השמיעו אנסמבל סולני תל-אביב וזמרי קולגיום, בניצוחו של ברק טל, את היצירה מאת נעמה תמיר. נעמה, בוגרת תואר שני באקדמיה למוסיקה בירושלים, חיברה "שיר" המבוסס על טקסטים אקטואליים מהעיתונים היומיים והלחינה יצירה משעשעת וערבה לאוזן המכבדת את הטקסטים ואת ההומור שמאחורי האיסוף שלהם ליצירה מוסיקלית עכשווית. היצירה עוסקת במגוון נושאים שברומו של עולם כגון: עליית מחירי הקוטג', נפילת מדדי המניות, מודעות פרסום שונות, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אודות הישראלים שאינם גומרים את החודש ועוד. בסיום, אחרי שהודיעו שאין מכבדים קופונים... ואין כפל מבצעים, מכריזים זמרי המקהלה: "בצער רב וביגון קודר, אנו מודיעים על פטירתו של... אבלה המשפחה" וסוגרים באמירה הדרמטית: "התחזית, חם מהרגיל!!!".
"אם היה לי זמן הייתי מלחינה גם את מדור הספורט ואת מדור הרכילות" אומרת נעמה ומוסיפה: "התחלתי להלחין קטעים קטעים, ולחבר ביניהם. רציתי לשזור מוטיבים חוזרים כדי שיאחדו את היצירה. הדגש ה"רובוטי משהו"  על "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" התאים במיוחד. המספרים היבשים, כמעט חסרי כל משמעות שאמורים להציג את מצב הישראלים, צורמים לאור העובדה כי מדובר בנפשות. הלחנת טקסט שהוא לא מחורז ואף לא ממושקל הייתה מאתגרת במיוחד, ובגלל שמדובר בכתבות של עיתון, חלקן יבשות, כאמור, בחרתי להשתמש פעמים רבות ב"רצ'יטטיב" – בדיבור חופשי (עם גובה יחסי) ועם מקצב כתוב".


"אולי צריך לשנות משהו. אל תחכו לנס" אומרת נעמה, ואני מצטרף.

היצירה שחוברה בחודש האחרון, לאנסמבל כלי מיתר, שתי קרנות יער, סופרן ומקהלה, זכתה לביצוע מקסים... ולמחיאות כפיים סוערות. חגי גורן, מנהל הפסטיבל מבטיח שתהיינה הפתעות נוספות באירועי הפסטיבל. הקליקו על המשולש שלמטה כדי להאזין לביצוע היצירה בשבוע שעבר בקונסרבטוריון תל-אביב.


על נעמה תמיר: 
ילידת 1984. מלחינה ומנגנת בפסנתר, סקסופון וצ'מבלו. סיימה תואר שני בהדרכתו של  פרופ' ינעם ליף, ותואר ראשון בקומפוזיציה בהדרכתם של ד"ר ולדימיר שקולניק ופרופ' מנחם ויזנברג באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. נעמה זכתה במקום השני על יצירתה למחול בתחרות ע"ש חנה ידור-אבני למלחינים לשנת 2009. היא שיתפה פעולה עם אופיר בר-און בהלחנת מוסיקה לסרט האנימציה בעלת הנס (2009). 

ביצוע היצירה "אקטואלי" היה רק דובדבן קטן על קצפת הקונצרט שפתח את הפסטיבל. התכנית כללה:
"כה גדול הסקרמנט" של מוצרט - יצירה לסופרן מקהלה ותזמורת
"אור גדול" של יחזקאל בראון - לסופרן, קרן יער ואנסמבל מיתרים
"הנותן לאל הטוב לבדו למשול" מאת פליקס מנדלסון - קנטטה לסופרן, מקהלה ותזמורת
סימפוניה למיתרים מס' 7 ברה מינור של פליקס מנדלסון
מיסה מס' 3 בסול מז'ור של יוסף היידן - יצירה למקהלה ותזמורת
"מריה הקדושה, אם אלוהים" של מוצרט - יצירה למקהלה ותזמורת

ברק טל, שקיבל על עצמו את הניהול המוסיקלי והניצוח על זמרי קולגיום, שילב בכישרון רב את אנסמבל כלי המיתר, זמרי המקהלה והסולנים (קרן הדר-סופרן, אלון ראובן-קרן יער). ניתן היה לחוש את שמחת החיים של כל המעורבים וגם לשמוע אותה.

פסטיבל פנטסיה כורלית ממשיך את פעילותו ב- 22 ו- 24 בדצמבר. לתכנית המפורטת - הקליקו כאן.


הפסטיבל מעניק 20% הנחה לקוראי הבלוג 

למימוש ההנחה (בהזמנה טלפונית בלבד) התקשרו: 09-8945957 וציינו את הקוד 555


שלכם, יורם בר-סלע




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.


לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן