20.8.2012

אלגריה – קרקס השמש | Cirque Du Soleil

אלגריה. שמחה או חגיגה בספרדית. ואכן, המופע המקורי של קרקס השמש הוא חגיגה לעיניים, לאוזניים וללב. הוא מעלה את אמנות הקרקס לרמה של חוויה חושית עשירה. לוליינים בעלי יכולות מדהימות בביצועים מדוייקים להפליא מרתקים ומפתיעים את הקהל שוב ושוב. המופע הסוחף מורכב מכ-400 תלבושות ו-55 שחקנים שמחליפים אותן בקצב תזזיתי.

אקרובטים מעופפים בתעלולי טרפז עוצרי נשימה במרומי האולם. קפיצות טרמפולינה שלא היו מביישות אלופים אולימפיים. אמן ג'גלינג המפליא בזריקה ותפיסה של הכדורים כשהוא עומד על ראשו, וחבריו מפליאים בתרגילים של אש ומסתורין המציתים את הבמה והאווירה. אקרובטית גמישה ללא גבולות. קבוצת מתעמלים בקפיצות מדהימות בדיוקן על גבי קורות גמישות. תזמורת קסומה המלווה את כל החגיגה בנגינה חיה.. וכמובן, הליצנים הממלאים את קטעי הביניים. בעיני, דווקא אלה לא הצטיינו. הם אמנם הפגינו יכולת תנועה מדהימה וגם יכולת קולית מצויינת, אבל הבדיחות שלהם לא כל כך הצחיקו. מי שזוכר את ביקורו של טושקו מילובן מהקרקס הבולגרי, דימיטרי מקרקס KNIE השוויצרי וליצנים אחרים שהגיעו ארצה עם ההפקות של קרקס מדרנו וקרקס פלמירי בנווייס, מבין שלקרקס השמש יש עוד מה להתקדם (או להתקרב חזרה למסורת) בנקודה זו.


 קרקס מעולם אחר – משנת 1984

 (קרקס השמש בצרפתית), הינו מופע קרקס מודרני השונה מכל קרקס אחר שהכרנו. המופע מתבסס על עלילה אחת שכל חלקיה קשורים זה לזה- האוהל, התפאורה, המוזיקה מתקני הקרקס, הלוליינים, הליצנים, הרקדנים, התלבושות והאיפור המדהים של כל אחד מהמשתתפים. הקרקס הוקם בקוויבק שבקנדה בשנת 1984, על ידי אמני הקרקס ג'י לליברטה וז'יל סטה קרואה. לרגל חגיגות 450 שנה לגילוי המדינה. ג'י לליברטה, שהיה רקדן רחוב מכפר בקוויבק, נסע בגיל 16 להופיע בלונדון, שם למד ללכת על קביים ולירוק אש. בהתרגשות רבה, הוא החליט לחזור לקנדה ולהקים קרקס מחודש ומודרני, למרות הדעיכה בשוק הקרקסים העולמי. הוא החליט לוותר על מופעי בעלי החיים. "אילוף החיות הוא תהליך אכזרי, וההופעה שלהם מאד מוגבלת" הוא אמר למקורביו. בנוסף, החליט לוותר על ההצגה ב- 2-3 זירות בו זמנית. כן, כך היה מקובל בקרקסים באותה תקופה. את המשאבים שחסך בזכות שני ויתורים אלה, החליט להשקיע במופעי איכות וניהול אמנותי ברמה הגבוהה ביותר.


בעקבות הצלחת הקרקס בשנה הראשונה החליט לליברטה להקים בית ספר ל"קרקס נכון" (proper circus), על מנת להחזיר את האומנות הנידחת אל הזרקורים ולהפוך אותו למודרני ועכשווי.

הצלחה שיווקית בשוק גווע

וכל השאר זו היסטוריה. משנת 2000 העלה הקרקס הופעות ביותר מ-300 ערים בכל העולם כאשר המופעים המצליחים ביותר הם מופעי לאס וגאס. הקרקס מעסיק יותר מ-5000 איש המגיעים מ-50 מדינות שונות. מופע אלגריה הוצג כבר מעל 5000 פעם ברחבי העולם מול 10 מיליון צופים. קרקס השמש הפך למותג על בעל שם עולמי. הוא התגבר על השקיעה בשוק הקרקסים ומצליח לגבות מחיר מכובד מהצופים הנרגשים לראות אותו.


הקהל הישראלי השרוי באווירה של אי וודאות כלכלית, חטף כמעט את כל המקומות כחצי שנה מראש, למרות שצוות ההפקה הוסיף הצגות לתכנית. אם לא תצליחו להשיג כרטיסים מהבודדים שנשארו, אל יאוש. הקרקס ממשיך להופיע בערים המרכזיות ובלאס-וגאס, ולפי ההצלחה, יעשה את זה עוד שנים רבות.
שלכם,
יורם בר-סלע & סתיו פרנס


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן