20.8.2012

בגדי המלך החדשים – פסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות – תיאטרון הקרון

כפתורים. גלילי חוטים, מחטים, נולים, תיבות כלי תפירה... אלה הגיבורים של הצגת "בגדי המלך החדשים" שיצרה ומציגה נילי דביר. זוהי הצגה מקורית של תיאטרון הפעמון, המביאה את הסיפור המוכר לשיאים חדשים של התרגשות ואקטואליה. 

כמעט אור ראשון. נילי קמה ראשונה. הרבה לפני שאר אנשי הארמון. יש לה המון תפקידים. היא חייבת לסיים את גיהוץ בגדי המלך, לפני שהיא ניגשת להעיר את ילדי הממלכה, כדי שיצאו בזמן למפעלי התפירה. היא מפעילה את קווי הייצור והפועלים הצעירים כדי ליצור, ביעילות רבה, בגדים חדשים למלך שכמיהתו לבגדים חדשים אינה יודעת מנוח. כן, העלילה מתרחשת בממלכה מיוחדת המקדישה את מרב המשאבים לעיצוב וייצור בגדים חדשים ומשאירה רק קמצוץ זעיר וסמלי לחיזוק הצבא, חינוך וצדק חברתי. נילי דביר, המפיחה חיים בכל כלי התפירה, עיבדה את הסיפור האלגורי המוכר והכניסה בו רמזים עכשוויים לגבי סדר העדיפויות השלטוני, חוק התקציב והמאבק לצדק חברתי. הילדים נהנים מהסיפור המשעשע וההורים משנינות הטקסטים וממשמעותם העדכנית. והכול "מרגיש" טבעי לחלוטין. כאילו זה מה שהנס כריסטיאן אנדרסן התכוון כשכתב את הסיפור המקורי. 





הסיפור מתרחש  בסביבת ארמון המלך. כולו בנוי מתיבות של כלי תפירה, מגירות וארוניות ישנות. מבנה אסתטי הירארכי המדגיש את הבדלי המעמדות, ולא נותן לאף אחת משכבות האוכלוסייה, יותר ממה שהכרחי. למעלה, המלך והמלכה. לצידם, רק שומרי הראש. במגירות שמתחתם, ממש ליד חיילי משמר המלך, שרי הביטחון, החינוך, הבריאות והכספים.
ומתחתם, מנהלי המפעלים (וההצגה). למטה, במגירות התחתונות ביותר, האזרחים הפשוטים המאיישים את עמדות העבודה במפעלים ומבטיחים אספקה רצופה של בגדים חדשים למלך. 



סוף הסיפור ידוע מראש, ובכל זאת מצליחה נילי דביר לשמור על המתח עד הרגע האחרון ולזכות במחיאות כפיים סוערות... מאד. והכול בצדק. ההצגה עשויה למשעי. עיצוב כל האביזרים והתלבושות, חגיגה לעיניים. ייתכן שאת חלק מהפרטים לא תוכלו לראות ממקומכם באולם. אני ממליץ להתקרב בסוף ההצגה ולראות מקרוב מאד את משמר המלך המדגל את נשקו בטקס מרהיב עיניים של דיוק ומשמעת, את האשה בהריון העשויה מגליל חוטים פשוט, את שרת החינוך שתווי פניה המקרינים חוכמה והתנשאות נוצרו מזוג מספריים התקועים בתוך גליל החוטים... ואת שר הביטחון העונד בגאווה שורה של סיכות ביטחון. 


מפעל התפירה - צילום: אלדד מאסטרו
צוות ההפקה של תיאטרון הפעמון לא השאיר אף פרט ללא טיפול:
את הכתיבה והעיבוד האקטואלי עשו בשיתוף פעולה נילי דביר ואיקי גלעד. מנחם דביר שביצע את התפאורה והאביזרים על פי חלומותיה של נילי, עשה אותם בחן רב ווירטואוזיות טכנית המעשירה את ההצגה, מבלי "לגנוב אותה". איקי גלעד, הבמאית, הכניסה משמעויות רבות נוספות בין קפלי העלילה, ונועה אלרן, עטפה הכל בתאורה יצירתית המוסיפה לאווירה ולמתח. כל זה מלווה במוסיקה מקורית של אנה סגל. מקורבים, המכירים את המעורבים בדבר, ידעו לזהות בהקלטות המלוות את ההצגה, את קולותיהם של עמי ויינברג, איקי גלעד ונילי דביר, שגם  רוקחת הכל לחוויה תיאטרונית מהנה ומלמדת בחן רב וחיוך קסום. 

הצגת הבכורה נערכה במסגרת הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות של תיאטרון הקרון 2012.
במסגרת פרס הבמה לילדים ונוער זכתה ההצגה "בגדי המלך החדשים" בפרסי הצגת השנה הבינתחומית ועיצוב במה.
פרסי הבמה לילדים ונוער מוענקים ע"י עמותת אסיטז' ישראל (המרכז הישראלי לעידוד הצגות תיאטרון לילדים ונוער), הסניף הישראלי של ארגון אסיטז' העולמי. הפרסים מוענקים להצגות לילדים ונוער, ליוצרים ולשחקנים שלהן. הפרסים הם פרי יוזמה משותפת של עמותת אסיטז' ומשרד התרבות והספורט. בספטמבר 2013, הוזמנה ההצגה לפסטיבל תיאטרוני בובות באוסטרווה, צ'כיה.


                פרטים על תכנית ההצגות והזמנת כרטיסים בטלפון: 02-5618514#8  או באתר: www.traintheater.co.il

שלכם, יורם בר-סלע


ראיתם את ההצגה? אהבתם? אנא כתבו רשמים בתחתית הכתבה או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן