30.7.2012

פרס עדן פיינר לעיצוב ופיתוח - זכינו!!!

רון ארד - יו"ר חבר השופטים. צילם: אסף רביב
 8 בדצמבר 2011. כנס העיצוב בירושלים. נפגשנו 4 מעצבים תעשייתיים, כ-30 שנים לאחר סיום לימודינו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. מתוך ההתרגשות של הפגישה המשותפת, החלטנו להמשיך ולהיפגש מדי חודש. מנחם דביר, ידידנו, פיתח את הרעיון והציע שנקדם בכוחות משותפים פרוייקט תעשייתי מעניין. התחלנו להעלות רעיונות כשהקו המקשר בין כולם הוא תרומה חברתית ושמירה על איכות הסביבה.

בחיפושינו, פנינו אל דן מקלר, ידיד ותיק וממציא עוד יותר ותיק, שפיתח מוצרים ותהליכי ייצור במסגרת התעשייה הישראלית. בבעלותו של דן פטנטים רשומים רבים, וקיווינו שבבוידעם שלו נמצא רעיון טכנולוגי חדשני, אתגרי וראוי לפיתוח. מקלר הציע לקדם יחד את פרויקט NanoClimateTM שעונה בדיוק על הציפיות שלנו: חדשני, חברתי ותורם לשמירה על איכות הסביבה.

NanoClimateTM מתעתד להיות מכשיר ביתי לוויסות טמפרטורה. הוא מבוסס על טכנולוגיה חדשנית המאפשרת צריכת אנרגיה נמוכה מאד במכשיר זול מהקיימים בשוק. הצלחת המכשיר תאפשר למשפחות רבות שאינן יכולות לעשות זאת היום, לחמם ולקרר את הבית, בעלויות ניתנות להשגה. לאלה המצויידים כבר במזגנים ותנורים, הוא יאפשר להפחית בשעורים ניכרים את עלויות המיזוג. ולעולם, יביא המכשיר הפחתה ניכרת בצריכת אנרגיה ובזיהום הסביבה.  

נכנסנו לתהליך תזזיתי של חיפושי פטנטים, רישום פטנטים, בניית דגמים, ניסויי מעבדה, תכנון ועיצוב ראשוני... והגשת הפרוייקט לתחרות עדן פיינר לעיצוב ופיתוח. מי יודע? אולי בכל זאת נזכה?

עיצוב המכשיר: מנחם דביר
המכשיר בחלל מגורים
פרס עדן פיינר מוענק השנה בפעם הראשונה ע"י משפחת פיינר, לזכרו של אהרון עדן-פיינר, שהיה מחלוצי תעשיית הפלסטיקה בישראל. אהרון הקים את חברת סוכית שהביאה לישראל חמרים פלטיים מתקדמים, מכונות הזרקה שבחזית הטכנולוגיה, תבניות באיכויות מובילות ועוד. בין השאר, היה אהרון עדן-פיינר שותף בהקמת חברת צאג יחד עם צבי ימיני. החברה פיתחה ארגזי כלים פלסטיים משוכללים שכבשו את העולם, והוביל אותה להצלחה עולמית ולמכירה מוצלחת מאד לחברת Stanley. הצלחה שכולה מבוססת על עיצוב חדשני. מטרת התחרות והפרס, לקדם מוצר תעשייתי חדשני שייוצר בישראל. הפרס מוענק בשיתוף קרן אמריקה ישראל והמוזיאון לעיצוב בחולון. יו"ר ועדת השופטים הוא רון ארד, מעצב בעל מוניטין עולמי. לצידו השתתפו בועדה שוקי שוורץ מטולמנ'ס, גלית גאון ומאיה דבש מהמוזיאון לעיצוב בחולון, ועידו ברונו-מעצב תעשייתי ומרצה באקדמיה. תיארנו לעצמנו שהפיתוח שלנו הוא לא בדיוק מה שחלמו נותני הפרס עקב המורכבות הפיזיקאלית שלו, אבל החלטנו לנסות.

ביולי 2012, הוזמנו לפגישה עם צוות השופטים ומיד אחריה, הכרזה על הפרוייקט הזוכה. האירוע נערך בחנות טולמנ'ס בהרצליה. האווירה היתה נעימה מאד, אבל המתח היה רב. לכל אחד מהמעצבים שניגשו לתחרות, היה חשוב לזכות בפרס וליהנות מתמיכה מקצועית נדיבה לאורך תהליך הפיתוח. להפתעתנו, כשהכריז רון ארד על הפרוייקט הזוכה, שמענו את שם הפרוייקט שלנו. התברר לנו שצוות השופטים בחר פה אחד את NanoClimateTM כפרוייקט הזוכה.

משמאל לימין: מנחם דביר, אלון אבן פז, רון ארד, איב ענן, יורם בר-סלע. צילם: אסף אמברם
קיבלנו "זריקת אדרנלין" מחוזקת. המעמד מחייב. עובדים במלוא הקיטור כדי להתקדם במהירות, להתגבר על כל המכשולים שבדרך ולהשיק בישראל מוצר תעשייתי מהפכני שיתפוס לו מקום של כבוד בשוק הבינלאומי של מכשירי חשמל ביתיים. מה שעשה המיקרוגל לבישול, אנו מקווים לעשות למיזוג האוויר.

צוות הפיתוח של  NanoClimateTM:

דן מקלר - ממציא אוטודידקט, מומחה פיתוח טכנולוגי בתעשיות הפלסטיקה, מכניקה, חשמל, הידראוליקה וחקלאות אינטנסיבית.
מנחם דביר - מעצב תעשייתי ויזם בתחום המכשור הרפואי.
אלון אבן פז - בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. בעל משרד עצמאי לעיצוב תעשייתי ופיתוח הנדסי. זכה בתחרויות שונות בהן פרס קרן שרת וזכיות בתחרויות IF.
איב ענן - אדריכל, אמן ופסל. בוגר בית הספר הגבוה לאדריכלות ואמנות שימושית ECOLE BOULLE פאריז. זכה במקום חמישי בתחרות פיסול לפארק האולימפי בבייג'ין 2008.
ואנוכי... יורם בר-סלע, מעצב תעשייתי ומומחה לשיווק ומיתוג. בוגר בצלאל. עוסק בבניית מותגים ותקשורת שיווקית, ובמקביל, מעורב בפרויקטי סטארט-אפ תעשייתיים.

כולנו מודים לשופטי התחרות ולמשפחת עדן-פיינר. אנחנו מחוייבים עתה בנוסף לדרייב היזמי שלנו, גם לציפיות של כל המעורבים במתן הפרס והסיוע בעקבותיו. ולמעצבים הקוראים את הכתבה, זה היה הפרס של שנת 2011. בימים אלה, מקבלת הועדה את ההגשות לפרס של שנת 2012. יש לכם מוצר פלסטי מעניין שראוי לפרס ולקידום תעשייתי? נסו את מזלכם. פרטים באתר המוזיאון הישראלי לעיצוב בחולון.

שלכם,

יורם בר-סלע



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן