9.7.2012

ריגולטו באופרה הישראלית

צילום: גדי דגון
לאחר עונה עשירה ומגוונת, חותמת האופרה הישראלית את העונה עם ריגולטו מאת ג'וזפה ורדי- אחת מהאופרות האהובות ביותר בכל הזמנים, בניצוחם לסירוגין של דניאל קלגרי ודניאל כהן ובבימויו של דייויד פאונטני. 

בריגולטו משרטט ורדי את גורלו של ליצן החצר המעונה בנסיונו לנקום במעבידו הדוכס חסר הלב שפיתה באכזריות את ג'ילדה בתו התמימה. האופרה מבוססת על המלך משתעשע, מחזהו השנוי במחלוקת של ויקטור הוגו. הליברית של פרנצ'סקו מריה פיאווה והיא הועלתה בוונציה בשנת 1851, לאחר מאבקים ממושכים של ורדי בצנזורים ולאחר שקיבל חלק מדרישותיהם. מאז הפכה האופרה להצלחה אדירה ברחבי העולם. 

ההפקה שנבחרה לחתום את העונה, מבוצעת ע"י צוות בינלאומי עטור הצלחות בימתיות: הבמאי, דיויד פאונטני  התפרסם בעולם האופרה כאשר ביים את קטיה קבנובה מאת ינאצ'ק בפסטיבל ווקספורד בשנת 1972. הוא היה  במאי הבית של האופרה הסקוטית. שם ביים בין השאר מחזור מיצירות ינאצ'ק בשיתוף עם האופרה הוולשית הלאומית. באופרה האנגלית הלאומית ביים למעלה מ-20 אופרות כאשר כיהן כבמאי הבית של הלהקה. בשנת 1993 קיבל תואר אבירות ממלכת אנגליה. פאונטני ביים באופרה הישראלית את האופרות לוצ'יה די למרמור, סימון בוקנגרה, ריגולטו, השועלה הערמומית הקטנה והיהודיה.

צילום: גדי דגון

המנצח האיטלקי דניאל קלגרי היה המנצח הראשי של פסטיבל ווקספורד והמנצח הראשי של התזמורת הפלמית המלכותית באנטוורפן. הרפרטואר האופראי שלו כולל מספר בכורות עולמיות כולל אליסה (ג'מפאולו טסטוני), אדיפוס (פייר ברתולמה) וכן את הרפרטואר האיטלקי הכולל טורנדוט, טוסקה (פוצ'יני), ריגולטו, שני הפוסקארים, פלסטף, אאידה (ורדי), כך עושות כולן (מוצרט) ועוד אופרות רבות. הוא הקליט אופרות רבות מאת ורדי כולל לה טרוויאטה, הטרובדור, אוברטו וכמו כן הקליט יצירות סימפוניות רבות. הוא מנצח בקביעות בלה סקאלה במילנו, המטרופוליטן אופרה בניו יורק, האופרה הממלכתית של וינה ובתי האופרה של מינכן, פריס, בריסל, טורונטו, וושינגטון, ברלין, דרזדן, ברצלונה, טוקיו, ציריך, פירנצה, ונציה ועוד רבים אחרים. כמו כן הוא מנצח על תזמורות סימפוניות מובילות בבלגיה, הולנד, צרפת, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות. זו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית.

לצד סולני האופרה הישראלית המובילים, מופיעים שישה סולני אופרה מובילים: 
זמר  הבריטון הספרדי קרלוס אלמגוור וזמר הטנור האיטלקי סטפנו אנטונוצ'י מחלקים ביניהם את התפקיד הראשי. שניהם שרים את רוב תפקידי הבריטון הראשיים של ורדי בכל בתי האופרה המובילים בעולם כולל לה סקאלה, בית האופרה בוינה, האופרה המלכותית קובנט גרדן ועוד. זמר הטנור האלבני ג'וזפה ג'יפאלי שכוכבו דורך היום כאחד מבכירי הטנורים בעולם ווהטנור הצרפתי ז'אן פרנסואה בוראס יחלקו ביניהם את תפקיד הדוכס השר כמובן בין השאר את האריה המפורסמת מכולן "לה דונה א מובילה".

זמרת הסופרן הסלובקית אדריאנה קוצ'רובה, מהכוכבות העולות בעולם האופרה כיום, תשיר את התפקיד של ג'ילדה, אותו תחלוק עם זמרת הסופרן הישראלית הילה בג'יו (שזה עתה שרה את הילד ב"ילד חולם" בויסבאדן, זכתה לשבחים על תפקיד אאורידיצ'ה באורפיאו ואאורידיצ'ה ופרסקיטה בכרמן למרגלות המצדה), ליזה קדלניק האוקריאנית הגיעה ארצה לשיר את מדלנה.

צילום: יוסי צבקר
עוד מופיעים בהפקה בכירי סולני האופרה הישראלית: ולדימיר בראון, נח בריגר, אילה צימבלר, גיא מנהיים ונעמה גולדמן.
וכמובן, משתתפים בריגולטו: תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית-ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר.

פרטים נוספים והזמנת כרטיסים באתר האופרה, או בטלפון: 03-692777

שלכם,
יורם בר-סלע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן