17.7.2012

סיקור פתיחת התערוכה של יוז'י ימאמוטו במוזיאון העיצוב חולון



ב- 5 ביולי נפתחה תערוכת היחיד של מעצב האופנה יוז'י ימאמוטו במוזיאון העיצוב בחולון המתקיימת לרגל 40 שנות הפעילות של בית האופנה ימאמוטו.

בארבעת החללים המרכזיים של המוזיאון מוצגים ארבעה נרטיבים שונים המתכתבים עם המבנה האדריכלי של הבניין שכידוע, עוצב על ידי רון ארד. (לשניים כבר יש היסטוריה של עבודה משותפת - ארד עיצב לימאמוטו בעבר את חנות הדגל בטוקיו). ארד אף נכח בפתיחת התערוכה, יוז'י עצמו, אף שהיה מתוכנן להגיע, נעדר מסיבות אישיות.

בגלריה התחתונה מוצגים 38 דגמים נשיים, תחת הכותרת המרכזית "ערים". הדגמים עשירים בטקסטורות ובצבע ומובאים לקהל כמיצג דינאמי שבו נעות דמויות במקצבים קבועים בחלל המדמה מרכז של עיר סואנת, כשברקע פסקול עירוני רנדומאלי.


בחלל המעבדה לעיצוב מוצבים 20 דגמים גבריים. חלל זה עוצב כמחווה לרקדנית פינה באוש, עליה מעיד ימאמוטו כי היוותה עבורו מקור השראה רב עוצמה.


בחלל ההקרנה מוצג הסרט הדוקומנטרי של הבמאי ויס ונדרס "רשימות של ערים ובגדים" בשילוב חמש דמויות גבריות

בחלל העליון, מוצגות תשע שמלות ערב נשיות.  לוחות פרספקס אדומים שהונחו על גגו השקוף של חלל זה, משווים אווירה של ספק-הזיה ספק-חלום לחלל כולו וגוף העץ המרכזי העטוף באינספור נורות המשתלשלות מהתקרה מוסיף לאווירה הדרמטית. לדברי נציגי המוזיאון, בשעות הערב מתקבלת חוויה שונה לחלוטין, ומעניינת לא פחות.

ביצירתו של ימאמוטו משתקף הפוסטמודרניזם המובהק - ציטוטים ממקורות שונים ואף מנוגדים הנארגים לכדי יצירה שלמה אחת. ניתן לראותם ברבדים שונים - בגזרות, בבדים, בהדפסים ובטכניקות. שילובים מפתיעים בין אלמנטים מביגוד יפני מסורתי כמו הקימונו ותלבושת הסמוראים, מדים צבאיים, חליפות עסקים מערביות ועוד הבאים לידי ביטוי בחלקים שונים בבגד. כך נוכל למצוא בגד שבשלושת מימדיו - חזית, גב, צד מעלה אסוציאציות שונות ואף מנוגדות, דבר המעלה דיון ושאלות מרתקות.

לימאמוטו מספר "עקרונות" שמתווים את הקו העיצובי שלו - חלקם קשורים לתרבות היפנית המסורתית; הוא מייחס חשיבות גדולה לחלל בין האדם לבגד, רעיון זה קשור בקשר הדוק למושג ה- MA היפני (מושג המתייחס לחללים נגטיביים), ומשום כך מרבית הבגדים רפויים ומכילים חללים פנימיים רבים, לעיתים משוכבים. בהתאם לעקרון הוואבי-סאבי היפני, ימאמוטו גלה עניין רב במושג הזמן ובאופן שבו הוא יכול לבוא לידי ביטוי על גבי בגד - כך נוכל לראות בגדים ש"יושנו" או "נמרטו" בטכניקות שונות, קצוות בלויים, ותפרים פרומים. ימאמוטו הוא חסיד של כיסוי הגוף. החשיפה, אם תהיה, תזוהה בד"כ באזור הגב שמעורר אצל ימאמוטו עניין רב ומהווה מוקד משיכה, או שתופיע בצורה מעודנת יותר כמימד מסוים של שקיפות.

התערוכה הזו דורשת סבלנות, רגישות ויכולת התעמקות בפרטים. יש משהו במדיום המוכר לנו עד לזרא, המקשה על תפיסת העומק של הדברים, הנטייה טבעית להתבונן על היצירות באופן שטחי - כבגד נטו. במיוחד כאשר רוב הדגמים מוצגים על גבי בובות תצוגה לא שונות בהרבה מאלה המוצגות בחלונות ראווה בכל קניון שכונתי. מסיבה זו , מומלץ לשכור את שירות המדריך הקולי הניתן להשכרה בדלפק הכניסה (בעיקר עבור מי שאיננו מהתחום). 

מאותה הסיבה, אינני בטוחה בהתאמה של התערוכה כאופציה לבילוי עם ילדים, אף כי מוזיאון העיצוב לקח יוזמה יפה וחשב מספר פעילויות משותפות להורים ולילדים בהקשר לתערוכה כגון "בלשי עיצוב" (מעין חוברת פעילות העוזרת לילדים כיצד להתבונן בתערוכה) ועוד מספר פעילויות מיוחדות לקיץ (פרטים באתר המוזיאון). 

והערה קטנה למוזיאון - חבל מאוד שהקטלוג המעוצב לעילא, שהוא בעל פוטנציאל מצוין להעמיק ולהעשיר את חווית הביקור בתערוכה, נמכר בחנות המוזיאון במחיר בלתי נגיש בעליל של 170 ש"ח...
בסך הכול תערוכה מרתקת ומומלצת. בכל זאת, לא בכל יום מגיעה תערוכה בקנה מידה זה למחוזותינו.

כרטיס כניסה למוזיאון 35 ש"ח, ניתן לרכוש כרטיס משולב למוזיאון העיצוב ולמוזיאון לקריקטורה וקומיקס במחיר 40 ש"ח


שלכם,
דנה שני אביטל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן