2.6.2012

איל טריטיקו של ג'אקומו פוצ'יני | בהפקת האופרה המלכותית בקובנט גארדן


... כמעט שלוש שעות של רגשות עמוקים. צחוק, הטעיה ותעתוע, תשוקה. איל טריטיקו של ג'אקומו פוצ'יני בהפקת האופרה המלכותית הוא יצירה מוזיקאלית תיאטרלית נפלאה. כמו באמנות הפלסטית, גם כאן יש שלוש תמונות קשורות ביניהן, אך שונות מאד באווירתן. דרמה, מלודרמה וקומדיה. הבימוי המבריק של ריצרד ג'ונס מכניס אותנו לעומקם של הסיפורים והאווירה הייחודית לכל אחד מהם. תוך רגע, הקהל שוכח שהוא בקולנוע, ואפילו שוכח שהוא בהצגת האופרה המלכותית, ונופל שבי בידי העלילה והזמרים הנפלאים. אנטוניו פאפאנו – המנהל המוזיקלי של בית האופרה, מנצח על היצירות ומלווה כל אחת מהן בהסבר קצר, מלא התרגשות ותשוקה.


האופרה שהוצגה לראשונה על בימת המטרופולין אופרה ב-14 בדצמבר 1918, צולמה בהופעה חיה בקובנט גארדן בפברואר 2012, ותוקרן בו-זמנית, ב-7 בתי קולנוע בארץ:



יום שישי, 15 ביוני 2012, בשעה 13:00 
גלובוס מקס – אשדוד | גלובוס מקס – נתניה | גלובוס מקס – נהריה
רב-חן – ירושלים | יס פלאנט-לב המפרץ – חיפה | רב-חן דיזנגוף – תל אביב גלובוס מקס – באר שבע 


לא משנה באיזו עיר תצפו במופע. תחוו את שלושת האופרות כמו שחוו היושבים באולם האופרה המלכותית, ואולי אפילו טוב מזה. הפורמט הקולנועי מבטיח לכם את המקומות הטובים ביותר באולם. הוא המאפשר לכולנו לרחף, יחד עם הבמאי, מעל חלל הבמה ולהתקרב למרחק של סנטימטרים מפני הזמרים. כך, אנחנו יכולים לראות במימדי ענק בכל תנועה קטנטונת בפניהם, והחוויה מועצמת בדרך שלא היתה מוכרת לפני הכנסת מצלמת הקולנוע לבית האופרה.

IL TABARRO | הגלימה - ליברית: ג'וזפה אדאמי
משולש אהבה המסתיים ברצח דרמטי. סוורים פורקים מטען מספינה על גדות נהר הסיין בפריז. על רקע מותו של תינוק משוף של מיקלה וג'ורג'טה, זו מתאהבת בלואיג'י ומנסה לצרף אותו לשייט הקרוב של הספינה. מיקלה מגלה את הסוד הרומנטי שבין ג'ורג'טה ולואיג'י. הוא מתגנב למקום שבו קבעו להיפגש ורוצח את לואיג'י. כשג'ורג'טה מגיעה לפגישה בחצות, היא מגלה את גופת המאהב. הדרמה צפויה מראש, אבל עם הבימוי של ריצ'רד ג'ונס ואווירת שפת הסיין בפריז, היא עוצרת נשימה.



SUOR ANGELICA | הנזירה אנג'ליקה - ליברית: ג'ובקינו פורצאנו
לאחר שילדה תינוק מחוץ נישואין, נשלחת אנג'ליקה למנזר, לאחר שתינוקה נגזל ממנה. היא עובדת בבית חולים לילדים. חברותיה למנזר לא יודעות את הסיפור, אבל ממבטה הבוהה בחלל בעת שהיא רוקחת תרופות צמחוניות לילדים, הן מבינות שבמוחה של אנג'ליקה מתחוללת דרמה. הן יודעות שהיא שוהה במנזר שבע שנים. מעולם לא בא איש לבקר אותה, ומעולם לא קבלה שום מכתב. בעת ביקור של דודתה, לאחר 7 שנות שהיה במנזר, נודע לאנג'ליקה שהתינוק שנלקח ממנה נפטר ממחלה, שנתיים קודם לפגישה. אנג'ליקה המיואשת מכינה לעצמה שיקוי רעיל מצמחים. היא מבינה שהתאבדות נועלת בפניה את הכניסה לשמיים, ומבקשת את רחמי מרים הקדושה. רגע לפני מותה, מקהלת מלאכים מבשרת לה שתחינתה התקבלה. ארמונלה יאהו בתפקיד הנזירה אנג'ליקה, מרגשת עד דמעות. היא מפזרת סביבה חיוכים מלאים בחום אנושי, ובמקביל, רק במבטיה הבוהים בחלל נותנת לנו הצצה אל הדרמה המתחוללת בתוכה.



GIANNI SCHICCHI | ג'אני סקיקי - ליברית: ג'ובקינו פורצאנו
בוזו דונאטי מת. קרובי המשפחה מנסים לאתר את הצוואה שבה כנראה ציווה את רוב נכסיו למנזר. אם יצליחו למצוא את הצוואה, להשמיד אותה ולזייף אחרת, אולי יזכו בהונו של המת. ג'אני סקיקי מתגייס למשימת זיוף הצוואה, אבל ברגע האחרון, מבטיח את עיקר הונו של המת לעצמו.

כל המשתתפים באופרה נראים לקוחים מסרט של פליני. טיפוסים הזויים ומשעשעים. הבימוי מהיר ומחודד והטיימינג, סודה של כל קומדיה טובה, מעולה. הסיפור כולו צפוי מראש, ובכל זאת, לא מפסיקים לצחוק.



ולצד כל זה, זמרים/שחקנים מעולים, תזמורת ומקהלת האופרה המלכותית בניצוחו של אנטוניו פאפאנו, מוציאים משלושת האופרות את מיטבן... ועוד יותר מזה. התרגום השנון לעברית של ישראל אובל מוקרן בתחתית המסך ומאפשר להבין בקלות את כל נבכי העלילה, גם כשהם מתרחשים בקצב קומי תזזיתי.


שלכם,

יורם בר-סלע



מנצח: אנטוניו פפאנו Antonio Pappano

במאי: ריצ'רד ג'ונס Richard Jones

מקהלת בית האופרה המלכותי

תזמורת בית האופרה המלכותי

הנזירה אנג'ליקה

הנזירה אנג'ליקה: ארמונלה יאהו

הנסיכה: אנה לארסון

אם המנזר: אירינה מישורה

הנזירה ג'נובייבה: אנה דווין

נזירת המתלמדות: אלנה זיליו


הגלימה

מיקלה: לוצ'יו גאלו

טלפה: ג'רמי וייט

ג'ורג'טה: אווה-מריה וסטברק

פרוגולה: אירינה מישורה

לואיג'י: אלכסנדרס אנטוננקו

מוכר שירים: ג'י-מין פארק

טינקה: אלן אוק

זוג אוהבים: אנה דווין, רוברט אנטוני גרדינר


ג'אני סקיקי

ג'ני סקיקי: לוצ'יו גאלו

זיטה: אלנה זיליו

לאורטה: יקתרינה סיורינה

גררדו: אלן אוק

רינוצ'ו: פרנצ'סקו דמורו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן