31.5.2012

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים - 2012



"הדיקטטור" - של סשה ברון כהן, פתח את הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים שמתקיים בתאריכים 2-9 ביוני 2012 בסינמטק תל-אביב. הפסטיבל, מיסודו של החוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת ת"א, הינו החשוב בעולם בתחומו. הפסטיבל שנוסד ב-1986 יוצר גשר בין יוצרים צעירים מתרבויות שונות – ואכן בשבוע הפסטיבל, עתידים לנחות בת"א מאות סטודנטים, אנשי אקדמיה, במאים ויוצרים מהחשובים בעולם הקולנוע העכשווי. הפסטיבל ה-14 מופק כולו ע"י סטודנטים והוא הגדול ביותר בהיקפו עד כה, במספר הסרטים המתחרים, במספר האורחים ובמשאבים המושקעים בו. בדומה לפסטיבלי סרטים אחרים בעולם - גם פסטיבל זה ייפתח במעמד הקרנת בכורה ארצית:


בסרטון המצורף, מופיע סאשה ברון כהן, אשף יחסי הציבור, בראיון מול המיקרופון של ריאן סיקרט-מיסטר אמריקן איידול. הראיון התקיים על השטיח האדום בטקס חלוקת פרסי האוסקר. זאת לאחר שהאקדמיה האמריקאית לקולנוע אסרה על השתתפותו של הדיקטטור באירוע וחזרה בה מאיסור זה. בצהרי יום הטקס התייצב השחקן על השטיח בדמותו של הגנרל אדמירל אלדין מהמדינה המזרח תיכונית וואדיה, כשלצידו מאבטחות/שחקניות עם סמלי שלטון רקומים על דש חולצותיהן המינימליות. לאורך הראיון החזיק כד מתכת. "זה האפר-של קים ז'ונג איל, מנהיג קוריאה הצפונית שנפטר לפני חודשיים. בקשתו האחרונה הייתה להיות באוסקר", אמר "הדיקטטור" האנרכיסט. לקראת סיום הראיון, קרתה "תאונה" דרמטית. אפרו של המנהיג הקוריאני שהיה לכאורה בתוך הכד, נשפך על חליפתו המהודרת של המראיין שרץ להחליף בגדים מיד עם סיום הראיון. 



חגיגת הקולנוע הצעיר, שתימשך בכל יום משעה 10:00 ועד השעות הקטנות של הלילה, כוללת:

התחרות הבינלאומית - יו"ר חבר השופטים - הבמאי ארי פולמן.
השנה יתחרו  כ- 120 סרטים מכ-40 מדינות. בין השאר, יוצג הסרט Iran in Transit  - סרטה הדוקומנטרי של גזאלה גולבקש ממוצא איראני,  שצולם בטהרן. סרט זה ניצח במסגרת התחרות האלטרנטיבית האינטרנטית שאפשרה לסטודנטים מחו"ל לעקוף את הבירוקרטיה של בתי הספר לקולנוע.


התחרות הישראלית - יו"ר חבר השופטים – הגב' גילה אלמגור
השנה יתחרו  38  סרטים שהוגשו מהמוסדות ללימודי קולנוע ואנימציה בישראל. 
מדובר בגידול של 20% במספר הסרטים ובמספר שיא של סרטים שהוגשו לתחרות מאז נוסדה.  סרטים עלילתיים, סרטים דוקומנטריים, סרטי אנימציה, ולראשונה בתחרות  2 סרטי דוקו-אנימציה – כהמשך ישיר לז'אנר שטבע סרטו של ארי פולמן – "ואלס עם באשיר".  אורך הסרטים – עד 30 דקות.
השנה יוענק לראשונה "פרס השינוי החברתי" לסרט הטוב ביותר שעוסק בנושאים חברתיים. הפרס ניתן מטעם הקרן החדשה לישראל והוא בסך 10,000 שקלים.

מחווה למחברות הקולנוע ולבית הספר לה פמיס:
השנה עורך הפסטיבל מחווה ל"מחברות הקולנוע" – כתב העת הקולנועי החשוב ביותר, אשר חולל מהפכה משמעותית בתחום הביקורת ותאוריית הקולנוע עם היווסדו ב-1951. לאורך השנים כתבו במחברות הקולנוע כמה מגדולי הקולנוענים בכל הזמנים, ביניהם: קלוד שברול, אריק רוהמר, ז'אן לוק גודאר, מרגריט דיראס ועוד ועוד. במחווה, סרטים המייצגים שלבים שונים בהתפתחותו של כתב העת.
אורח כבוד: סגן העורך ז'אן פיליפ טסה ואריאל שוויצר, בוגר החוג.

במקביל נערוך מחווה גם לבית הספר החשוב לקולנוע בעולם – לה פמיס.  
אורח כבוד: מארק ניקולס, מנהל בי"ס בעשר השנים האחרונות.
לה פמיס, נוסד ב-1986  ומשנת 2010 עומד בראשו הבמאי עטור הפרסים-ראול פק.
במסגרת המחווה יוצגו מבחר סרטי סטודנטים של בוגרי בית הספר לדורותיו. 

הקרנות חזון חברתי:
ברוח החזון החברתי שמלווה את הפסטיבל השנה, נקיים בשיתוף עם קולנוע בית העם (רוטשילד 69 ת"א), תוכנית מיוחדת של סרטי סטודנטים אשר עוסקים בנושאים חברתיים. 20 סרטים עלילתיים, דוקומנטריים וניסיוניים שנעשו בשנים האחרונות ברחבי העולם מציגים מגוון פרשנויות קולנועיות לתפיסות שונות של מעמד, רווחה, בריאות, חינוך ומגדר. כל ערב יעסוק בנושא ספציפי ובתום ההקרנות יתקיים פאנל בהשתתפות יוצרים, אוצרים, מבקרים, חוקרים, אנשי רוח, פוליטיקאים, מנהיגים חברתיים ועוד.
ההקרנות יתקיימו בתמיכת הקרן החדשה לישראל.






אורחים מכל העולם מגיעים לפסטיבל:
מעל 40 יוצרים, מבקרים וחוקרי קולנוע מהמובילים בעולם, ביניהם:

פאולו סורנטינו – (איטליה).  מגדולי הבמאים בעולם. ינחת כחודש לאחר צאת סרטו המדובר בכיכובם של שון פן ופרנסס מקדרמונד This Must be the Place.
דניס טנוביץ – (בוסניה) . זוכה פרס האוסקר לסרט הזר על "שטח הפקר". יציג בבכורה ארצית את סרטו החדש.
סטפן רזוביצקי – (אוסטריה), זוכה אוסקר לסרט הזר על "הזייפנים". יציג בבכורה עולמית את סרטו החדש.
גיורגי פאלפי – (הונגריה). הבמאי שהפך לשם נרדף לקולנוע ניסיוני: "טקסידרמיה", "גיהוק", יציג בבכורה בישראל את סרטו החדש שמורכב כולו מקולאז'ים של שוטים ידועים מתולדות הקולנוע, שבועיים בלבד אחרי הבכורה העולמית בפסטיבל קאן.  
אורסולה אנטוניאק – (פולין). ממובילות הגל הנשי בקולנוע העולמי, סרטה "קוד כחול" עורר מהומה לאחר שהוקרן בקאן. 
ראבזאן רדולסקו – (רומניה) - רדולסקו כתב את התסריטים עבור "ארבעה חודשים שלושה שבועות ויומיים", “יום שלישי אחרי החגים" ועוד.
 לנסלוט אדווה  אימוסן – (ניגריה) – מייסד נוליווד, תעשיית הקולנוע האפריקאית - השלישית בגודלה בעולם. נחשב לספילברג האפריקאי... יציג בפסטיבל את הפיצ'ר החדש שלו שיוקרן בגינת לוינסקי, בפניי עשרות אפריקאים נרגשים. 
ניק פרייזר - הסנדק של העשייה הדוקומנטרית. מפיק Man on Wire. אוצר הסדרה הדוקומנטרית היוקרתית של ה-BBC יציג בבכורה את Why Poverty?

סדנאות של יוצרים ישראליים:
חגי לוי - בוגר החוג לקולנוע אונ' ת"א, יוצר "בטיפול",  זוכת האמי יעביר כיתת אמן.
גידי רף - בוגר החוג לקולנוע אונ' ת"א - תסריטאי "חטופים", זוכת האמ"י –יעביר סדנת תסריט בפסטיבל. 
אבי מוגרבי - הבמאי הדוקומנטרי, יוצר “יום הולדת שמח מר מוגרבי", יעביר כיתת אמן ולצד היותו חבר בצוות השיפוט של התחרות הישראלית.

 הפקות מיוחדות של החוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א:
  
              פרויקט משותף ליוצרים ישראלים ופלסטינים

 בשנתיים האחרונות פועלת הקבוצה המעורבת ביצירת סרטים בנושא "מים". נושא המים עומד בלב הסכסוך הישראלי-פלסטיני: ישראל עושה שימוש באקוויפר ההר שבגדה המערבית כדי לשרת את צרכיה באופן שנתפס ע"י הפלסטינים כבזיזה. מאז הסכמי אוסלו, ישראל שואבת כ 80% ממימי אקוויפר ההר המהווה את מקור המים המרכזי לתושבים הפלסטינים בגדה המערבית. במסגרת הפרויקט הופקו  8 סרטים קצרים. דוקומנטריים ועלילתיים. 

מוחמד בכרי, לראשונה יביים  בקריירה הארוכה שלו סרט עלילתי  קצר قطرة / Katra / "טיפות עיניים" - בו יופיעו לצידו שני בניו סאלח וזיאד.  

סרט דוקומנטרי של אחמד ברגותי מרמאללה . "החלום של כרים" - המספר על כרים, בן ה -70, שבנה בריכות שחיה המשמשות את המשפחות הפלסטיניות להנאתן ולהקלה מהחום. עד שלאזור פסטוראלי מגיעות קבוצות מתנחלים שמתנכלות לו..
ניהול אומנותי: יעל פרלוב

גיבורים על הדרך –"אחרת"
סרטים דוקומנטריים על תרבות השוליים - בשיתוף ערוץ 8

אסופה של 15 סרטים דוקומנטריים קצרים שהופקו בתמיכת ערוץ 8 זו השנה העשירית. הפרויקט התיעוד החברתי נוצר מתוך מחויבות בלתי מתפשרת לתיאור הפנים השונות בחברה הישראלית על גווניה, בשאיפה להעמיד ולטפח דור חדש של יוצרים בעלי זיקה לעשייה דוקומנטרית איכותית, כנה ואישית.   
מדובר באסופת הסרטים חושפת את מה שמבעבע מתחת לפניי המיינסטרים הישראלי - דמויות חריגות, דרכי חיים אלטרנטיביות, יצירה שלא מתחנפת לממסד.  כחלק מהפרויקט תעלה שבועיים לפניי הבכורה תערוכה בחסות עיריית תל אביב על תחנות אוטובוס ברחבי העיר שתנציח שישה דיוקנאות של גיבורים מהסדרה.

תחרות הטריטמנטים ע"ש אדם פלינט:

שופטי התחרות:  דני לרנר, שירה גפן ורני בלייר

משפחתו של אדם פלינט, שהתאבד במהלך שירותו הצבאי, עומדת מאחורי קרן למימון יצירה צעירה ומנהלת מזה כמה שנים תחרות על שמו במטרה לתמוך ביצירה צעירה.
הקרן העמידה בזכות התרומה 2 סרטים, ואחד נוסף, של הבמאית הצעירה טלי עזר שלום (“סרוגייט") מצטלם בימים אלו. לתחרות הפיצ'ינג  שתיערך השנה, עלו חמישה מתוך עשרות טריטמנטים לגמר ויתמודדו ביניהם על מענק של 15 אלף ש"ח שישמש אותם להשלמת התסריט. 


מנהלי הפסטיבל: אלעד גולדמן וארז ברנהולץ
מנהלת הפקה: שירה מייקין 
מפיקה בפועל: טליה ברנשטיין
ראש צוות אירוח: אתי ציקו

בקיצור, יש פה המון לכל אוהבי הקולנוע הצעיר. כדאי לבוא ולהנות מהאווירה היצירתית התוססת. לתכנית המלאה של הפסטיבל, הקליקו כאן -www.taufilmfest.com/pages/program


שלכם,

יורם בר-סלע



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן