12.5.2012

2 תערוכות יחיד בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית

ביום חמישי ה- 17.5.12 בשעה 20:00 תפתחנה בבית בנימיני, רח' העמל 17 תל אביב, שתי תערוכות יחיד המציגות קצוות שונים של עיצוב קרמי עכשווי. התערוכות תינעלנה ביום שבת 16 ביוני 2012.

דודי אלדר – קו בחומר | אוצרות דלית שרון ורונית צור 

התערוכה בהפקה משותפת עם עמותת כנפיים

כשמה כן היא. תערוכת "קו בחומר" מציגה רישומים מיניאטוריים עדינים על נייר, ורישומים תלת-מימדיים עדינים ועתירי פרטים בפורצלן. דודי אלדר יודע את מלאכת החומרים. הוא מנווט את דרכו בין הדו-מימד לתלת-מימד,  בין הצורך ללוש בחושניות את הפורצלן בידיו, ולעטר אותו באיכויות עדינות של עבודת טקסטיל, לבין הטיפול העדין והמאופק ברישומים. המתח והריגוש של הקו נוכח בכל עבודותיו. בידו היציבה, יוצר דודי אלדר בדיוק מרבי עשרות רבות של רישומים עדינים שהם כמו רקמה על נייר. הוא מתייחס לנייר כאל חומר – ובטכניקה המזכירה אקשן פטרנינג (Action Patterning) הוא חורט, מקפל, מדביק ומנקב. "הנייר סופג את הקווים, והם זורמים עליו רכים, מינימליסטים מחד ועמוסים מאידך" אומרת דלית שרון על התערוכה שאצרה.

דודי אלדר הוא אמן שלא יכול אחרת. יש לו יכולות טכניות גבוהות המאפשרות לו להתמודד עם תכונות החומרים, להבין אותם וליצור מעין דו שיח מתפתח. הוא חש בדיוק כמה אפשר ללחוץ ועד איפה. לא להכניע  את החומר אלא להרגיש ולהתקדם איתו יחד.


דודי יוצר במסגרת כנפיים -מרכז אמנויות ליוצרים המתמודדים עם משברים נפשיים. המרכז הוקם על ידי אמנים פעילים והוא משמש כמרכז אמנויות רב תחומי, ראשון מסוגו, המציע מענה יחודי ליוצרים שניחנו בכישורים אמנותיים גבוהים אשר מתמודדים עם פגיעות נפשיות. המטרה המרכזית של הסטודיו הינה לתמוך, ללוות, לייצג ולתת במה לאמנים אלו, תוך חשיפת עולמם לחברה, ושילובם המקצועי בתרבות וביצירה הישראלית.






תמר בן שאול – שוהה | אוצרת רונית צור
תמר בן שאול לוקחת אותנו למסע של תעתוע בין פנים וחוץ, של ציור – צילום, של מונח ומתעופף. תמר מציירת על פי תצלומים של פורטרטים. המהותי עבורה בבחירת התצלום שתצייר לפיו היא עמדתו והתהליך שאותו עובר המצולם תוך כדי פעולת הצילום, משמעות התצלום כמשקף הלך רוח של תקופה, כמרמז על תחושות והתנהגויות מול הקליק – אז והיום. הטקסיות, החד פעמיות לעומת הצילום האינטנסיבי הזמין לכל ובכל עת. צילומי ווידאו המוקרנים על הקירות מתעדים סצינות בית וגינה, דוממות כמעט, מכניסים את ההתרחשות המרפרפת בחוץ פנימה אל חלל התצוגה. זהו צילום של דימויים בתנועה השופך אור על משמעות של שהייה, מבוסס על מוכר ושכיח אך ממוסך בראייה של מבט פסיבי. הפורטרטים המביטים על המבקרים בחלל הגלריה זו לצד זו מחברים את העכשווי, המשתטה, עם העבר הקיים למעשה בתשתיתו, ויוצרת פסיפס של זמנים. הציור על אבן, הפקעתה ממהותה המקורית והכנסתה לתוך חדר יוצרים דיסוננס אשר באמצעותו מתקבלת הסתכלות עם משמעויות חדשות של נוכחות ואופציות לבחירה סבלנית בעצם ההוויה של להיות.



בית בנימיני  - המרכז לקרמיקה עכשווית
הבית הוקם על מנת לקדם את האמנות והעיצוב הקרמי ולהוות בית פעיל ותוסס לקהילה המקצועית ולקהל הרחב. מטרת הפעילות היא ליצור דיון בהיבטים השונים של תחום הקרמיקה והרחבת גבולותיו בהקשר הרחב של תרבות חומרית. המרכז לקרמיקה עכשווית, נפתח בחודש יוני 2011 בדרום תל אביב, בלב ההתעוררות של סצינת העשייה והתצוגה של אמנות עכשווית בעיר. המרכז, שהוא היחידי מסוגו בארץ, הוקם בתרומתם של יהודית ויששכר בנימיני ומגשים את צוואתם ומורשתם התרבותית.  זהו בניין באוהאוס לבן הכולל שני חללי תצוגה, סטודיו רחב ידיים, ספרייה ומשרד של עמותת אמנים יוצרים. מטרת המרכז הינה לקדם את תחומי האמנות והעיצוב הקרמי על ידי הפעלת בית הספר לאמנות הקרמיקה וגלריות מקצועיות. מאז פתיחת המקום הוצגו בו חמש תערוכות. החללים המכובדים מספקים מענה לצורך הקיים להציג את עושר העשייה בתחום הקרמיקה בארץ. המקום פתוח ומזמין אליו גם פרוייקטים נסיוניים ואמנים היוצרים בחומרים אחרים. הסטודיו הנרחב מארח סדנאות וימי עיון מרובי משתתפים. במקום יש ריכוז של מידע לגבי אמני קרמיקה בארץ ולכן ישנה יכולת ליצור קישורים שונים ולענות על ביקוש של תמיכה מקצועית קרמית לאמנים מתחומים אחרים. 

בית בנימיני-לפני השיפוץ
בית בנימיני-רגע לפני גמר השיפוץ

הקיום המשותף זה לצד זה של גלריות בנוסח הקופסה הלבנה ומרחב העשייה שבסטודיו הוא ייחודי לבית בנימיני וכל אחת מהפונקציות מועשרת מנוכחותה של השניייה: התלמידים נחשפים לתערוכות עכשוויות מעבר לדלת. המבקרים והמציגים בתערוכות מקושרים למקום בו מתחילה היצירה. בנוסף מתאפשרת אינטראקציה בין אספנים ליוצרים מהשורה הראשונה בתחום. "אנחנו רוצים שהמקום הזה יהווה מרכז לאמנות מחקרית, ששואלת שאלות ובודקת גבולות. מרכז שיעורר דיון ושיח ויחד עם זאת ישמש בית לאנשי מקצוע ומקום לשהות בו, להתבונן, ליצור, ללמוד, ולהזמין אליו את הקהל הרחב" אומרת מרסל קליין, המנהלת את המקום הקסום. 

בית בנימיני, רח' העמל 17, תל אביב,  טל:  03-5182257
שעות פתיחה:   ימים ב – ה: 19:00 – 11:00  
                       שישי-שבת: 14:00 – 11:00
פרטים נוספים באתר בית בנימיני www.benyaminiceramics.org





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן