20.3.2012

פריז זה זה | Eugene Atger – תערוכת צילומים | בית טיכו

חגיגה לחובבי צילום וחובבי פריז. תיבות נגינה. עגלות, לונה פרק שכונתי, תיאטרון נודד, סירות עזובות על נהר הסן, גרמי מדרגות מרשימים וחיי הרחוב שלפני מלחמות העולם. לאחרונה, קיבל מוזיאון ישראל במתנה 200 צילומים של Eugene Atger, חלוץ הצילום התיעודי. Eugene Atger תיעד את החיים בפריז, האדריכלות, הסביבה וחיי היומיום. ביום שישי 23 במרץ 2012, תיפתח בבית טיכו בירושלים תערוכה של 70 מצילומיו, שיוצגו לראשונה בישראל.

יום שישי 23 במרץ 2012 
בית טיכו, ירושלים | 12:00

הצילומים הגיעו למוזיאון באמצעות שתי תרומות של ידידי המוזיאון ותומכיו בארה"ב –בני הזוג פמלה וג'ורג' רור ותורם אנונימי. תרומה זו מוסיפה נדבך חשוב לאוספי המחלקה לצילום במוזיאון ישראל, הכוללים יותר מ-55,000 פריטים מראשית ימי הצילום ועד ימינו. 


ימאי, שחקן, צייר, צלם - חייו של אזין אטזיה היו ונותרו בגדר חידה. במשך כשלושים שנה, מאמצע שנות ה־90 של המאה ה־19 ועד יומו האחרון, דבק אטז'ה במשימה שהציב לעצמו: לתעד את החיים בצרפת, את התרבות ואת ההיסטוריה של פריז וסביבותיה כפי שהם באים לידי ביטוי במרחב הציבורי, באדריכלות, בנוף ובחפצי היומיום. בתים, רחובות, גנים, טירות ופרטי בניין חיצוניים ופנימיים הנתונים כולם בתהליך של שינוי בעקבות המודרניות עמדו בראש מעייניו.


פירות עבודתו הגדולה היו כ-10,000 צילומים או "documents pour artistes" (מסמכים עבור אמנים) כפי שכינה אותם, אשר הופקו במצלמה מיושנת ובטכנולוגיה שעבר זמנה. צילומיו של אטז'ה משקפים מבט נקי, תפיסה חדה ואת ניסיונו במקצועות השונים: הקומפוזיציה מדויקת ומחמירה. המראות המצולמים הם על־פי־רוב נעדרי נוכחות אנושית ומבטאים חורבן ובדידות, כבדידותו של המלח בים.


יתרה מזאת, הם מזכירים את ירכתיה של בימת תאטרון ריקה המחכה לשחקנים שיעלו ויציגו עליה. "הצילומים של אטז'ה נראים כזירות פשע נטושות ואפופות מיסתורין, ראיות לאירועים היסטוריים", אמר עליו הוגה־הדעות בנימין ולטר.

יום שישי 23 במרץ 2012 | בית טיכו, ירושלים | 12:00

ולמתכננים נסיעה לפריז, כתבה על מעוז השנסונים – Au Lapin Agile

שלכם,


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן