19.3.2012

לוצ'יה די למרמור מאת דוניצטי | באופרה הישראלית


10-24 במרץ 2012 | במאי: אמיליו סאחי | מנצח: דניאל אורן
צילומים: יוסי צבקר

אם האופרה הייתה נכתבת היום, אולי הייתה עוסקת בסגר הכלכלי הבינלאומי על איראן, במחאה החברתית נגד עושק מעמד הביניים... ואולי בדרמות של בית "האח הגדול" או קשיי היומיום של "המעושרות". אבל העלילה של "לוצ'יה די למרמור" מתרחשת בדרום-מזרח סקוטלנד בסוף המאה ה-17, ובאופן טבעי מתמקדת במה שהעסיק את האנשים באותה עת: רומנטיקה, כלכלה ופוליטיקה. האופרה עוסקת בניסיון של אנריקו אשטון לחתן את אחותו לוצ'יה עם ארתורו, על מנת לשרת את האינטרסים הפוליטיים/כלכליים שלו. ככה זה היה גם אז: רק אם יש לך משפחה טובה ודומיננטית, אתה לא צריך פרוטקציה. מכתב מזויף. כומר שמנסה לשכנע את אשטון להתחשב באחותו ולאחר מכן מנסה לשכנע את לוצ'יה להינשא לארתורו... ... ובסופו של דבר, לוצ'יה מאבדת את שפיותה. היא רוצחת את ארתורו, בעלה. אדגרדו, המאוהב בלוצ'יה, מחליט לצאת לדו-קרב עם אשטון, אבל לפני כן הוא נקלע למסע ההלוויה של לוצ'יה ומתאבד. ככה זה באופרה. 

בימים אלה מציגה האופרה הישראלית את "לוצ'יה די למרמור" מאת המלחין האיטלקי גאטנו דוניצטי. בניצוחו של דניאל אורן, ובבימויו של אמיליו סאחי. באופרה משתתפים: תזמורת האופרה- התזמורת הסימפונית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר שגם ינצח לסירוגין על האופרה. להפקה זו התקבצה על במה אחת גלריה של סולנים בינלאומיים מהשורה הראשונה.

דוניצטי הלחין את "לוצ'יה די למרמור" בשנת 1835 על פי הרומן "הכלה מלמרמור" של וולטר סקוט והיא נחשבת ליצירתו הגדולה ביותר. האופרה  ידועה בעיקר בשל אריית השיגעון של הגיבורה לוצ'יה, המעבירה את תחושת טירוף הדעת. 


דוניצטי הצליח להביא את הסיטואציה הדרמטית לעוצמות שלא היו ידועות לפני תקופתו. האופרות שלו מחזיקות אותנו בסערת רגשות בלתי פוסקת ומיקומן זועק מרומנטיקה חסרת פשרות. 

לצורך ההפקה התקבצו על במה אחת גלריית סולנים בינלאומיים מהשורה הראשונה: בתפקיד לוצ'יה לסירוגין מופיעות זמרת הסופרן הצעירה ג'סיקה פראט הכובשת את במות האופרה ברחבי העולם וזמרת הסופרן הרומנייה אלנה מושוק המופיעה בבתי האופרה המובילים בעולם בעיקר באופרות של ורדי, דוניצטי ובליני. בחלק מההופעות תבצע את התפקיד גם זמרת הסופרן הטורקייה הצעירה בורצ'ו אויאר בהופעה ראשונה בארץ.

בתפקדי אדגרדו, אהובה של לוצ'יה, מופיע לראשונה בארץ הטנור הספרדי הנודע סלסו אלבלו, המופיע כיום בכל בתי האופרה החשובים ברחבי העולם בתפקידי בל קנטו רבים. כן יבצעו את התפקיד הטנור האיטלקי פיירו ג'וליאצ'י (רדמס באאידה במצדה) והטנור הספרדי הצעיר פרנסיסקו קורוחו בהופעה ראשונה בארץ.



בתפקיד אנריקו, אחיה של לוצ'יה  מופיעים לסירוגין הבריטון הישראלי הבינלאומי המוביל בועז דניאל (מרצ'לו בלה בוהם באופרה הישראלית) והבריטון הרומני הצעיר יונץ פאסקו (אלפיו בקוולריה רוסטיקנה וטוניו בפליאצ'י בראשית העונה באופרה הישראלית). בתפקיד ריימונדו, בן בריתו של אנריקו, יופיעו הבס האיטלקי קרלו סטריולי (מלך מצרים באאידה במצדה) והבס הבריטי דארן ג'פרי . וסולנים הישראלים: איילה צימבלר, נעמה גולדמן, גיא מנהיים ויוסף ארידן.

שלכם,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן