14.1.2012

עדות מקומית World Press Photo 2011

הזוכים בתחרות צילומי העיתונות היוקרתית – מוזיאון ארץ ישראל, עד 28 בינואר 2011

צילום עיתונות הוא תחום יצירה כפוי טובה. צלמי העיתונות מגיעים למקומות שבהם מתרחשים האירועים המרתקים ביותר. לפעמים הם מחכים שעות, ימים ושבועות כדי שיקרה משהו שראוי לתיעוד. הם מסכנים את חייהם באזורים מוכי מלחמה ואסונות טבע. ואחרי כל אלה, כשהם מפיקים תמונה טובה, היא מופיעה בעיתון או באינטרנט, ותוך זמן קצר, מפנה מקומה לצילומים הבאים.
ארגון World Press Photo שם לעצמו מטרה להעלות את רמת צילום העיתונות ולהפיץ את הצילומים המשובחים ביותר בתפוצה עולמית מכובדת. תחרות World Press Photo הינה התחרות היוקרתית בעולם לצילום עיתונות. היא נערכת מידי שנה (משנת 1955) ברמה העולמית וברמה המקומית. לתחרות האחרונה הוגשו 108,000 צילומים. את תערוכת הצילומים הזוכים, מציג הארגון במעל 100 אתרים ב- 45 מדינות. כ- 2,000,000 איש אמורים לבקר בתערוכות במשך השנה וספר התערוכה מופץ ב-7 שפות בכל העולם. "זו דרך להבין את העולם שלנו טוב יותר, דרך צילומים עיתונות מעולים", אומר David Burnett, יו"ר חבר השופטים.


התערוכה המוצגת במוזיאון ארץ ישראל מציגה עשרות מהצילומים המעולים שיצרו צלמי העיתונות בעולם ובארץ. הם מתעדים את השנה שחלפה ואת רגעיה המדהימים והמרגשים ביותר . ללא האינסטינקטים החדים, אומץ הלב והסבלנות האינסופית של צלמי העיתונות, לא היינו יודעים עליהם כלל. מלחמות, המוני אנשים נאבקים על חייהם בשטפונות ורעידות אדמה לצד חיי יומיום שלווים. התפרצויות געש הרסניות, ולידן אירועים הזויים כמו נער נושא על כתפיו כריש במוגדישו שבסומליה. צילום מדהים של המטאדור חוליו אפריצ'יו, מותקף באכזריות ע"י השור (אחת מקניו של התוקף חודרת דרך הצוואר ויוצאת מפיו של המטאדור... שחזר אל הזירה לאחר כמה ניתוחים ו-8 חודשי החלמה. סידרת צילומים משעשעת של Lucha Libre, תחרות עממית של היאבקות חפשית לנשים, המקובלת בבוליביה ומופע אירובטי מפעים של שני ברווזי ים המגיעים לנחיתה שקלטה המצלמה באחד מחופי דרום אפריקה.


זהו אוסף מרהיב ומרתק של אירועים, שחלקם מטילים אור על עוולות קשים המתרחשים בעולם. התמונה הזוכה במקום הראשון, היא של Bibi Aisha, נערה כבת 18 מאפגניסטן שנענשה על כך שעזבה את בית בעלה וברחה לבית הוריה כדי להתלונן שבביתה שלה, מתנהגים אליה בני משפחה של בעלה באלימות. על כך, נענשה בכך שבני משפחת בעלה חתכו את אזניה ואפה. הצלמת Jodi Bieber מדרום אפריקה, נשלחה ע"י מגזין TIME ופגשה את Bibi Aisha במעון לנשים שעברו התעללות. את הצילום המיוחד שהופיע על שער המגזין ועורר סערה בעולם, היא הצליחה ליצור כשביקשה מהנערה לחשוב על יופיה הפנימי והחיצוני ולחוש אותו. "אין דרך אחרת שבה יכולתי ליצור צילום כה מרגש המציג את ההתעללות לצד היופי המיוחד של AISHA" אומרת הצלמת.

בין הצילומים הישראליים הבולטים בתערוכה, מתועדים השריפה האיומה בכרמל, נהג ישראלי דורס נער פלסטינאי בעוד הוא נמלט מזורקי אבנים שסיכנו אותו ברחוב. צילומים מרגשים ממאהלי המחאה ברחבי הארץ. הנשיא שמעון פרס מבקר בבסיס הימ"מ (היחידה המיוחדת למלחמה בטרור) וגם קבוצת בחורי ישיבה המלווה ע"י חיילי צה"ל בטיול להר דב.
תערוכה זו מהווה חוויה מסעירה ומרגשת. אסור להחמיץ.


אירועים מיוחדים
שיח גלריה וסיור בתערוכה
מדי שבת בשעה 11:00
מפגש עם שלושה צלמים נבחרים - תומר יפרח,
אייל לנדסמן ויובל טבול
יום שלישי, 17.1.12 בשעה 20:00
שיח גלריה וסיור בתערוכה עם האוצרת, גלי גור-זאב
יום שלישי, 24.1.12 בשעה 19:00
שעות פתיחה
ראשון, שני ורביעי 10:00 - 16:00
שלישי, חמישי ושבת 10:00 - 22:00
שישי 10:00 - 16:00

אני מניח שגם לרבים אחרים, כמוני, הביקור בתערוכה עורר את הרצון לתפוס את המצלמה ולרוץ לצלם. אז אם גם אתם רוצים עוד תמריץ שיזיז אתכם קדימה, אני מזמין אתכם לקרוא את כתבתו של ידידי יגאל חמיש. הוא חובב צילום ותיק שהחליט לקחת את התחביב ברצינות. להנאתכם.

שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

2 תגובות:

  1. אני קוראת קבועה בבלוג הזה ואני חייבת להגיד לכם שאתם תמיד מפרסמים את הדברים הכי שווים מתרחשים בארץ שאי אפשר לשמוע עליהם משום מקום אחר, אז תודה!

    השבמחק
  2. תודה. זו בדיוק המטרה. לשתף את הגולשים ולאפשר להם ליהנות ולהתרגש ממה שאנחנו נהנים. נשמח מאד אם תוכלי להפיץ את דבר הבלוג לחברים שעשויים למצוא בו עניין. הם גם מוזמנים להצטרף לדף הפייסבוק של הבלוג. כך יקבלו עידכון בכל פעם שאנחנו מפרסמים כתבה.

    יורם

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן