25.1.2012

הדפסה תלת-מימדית – מוצרים ביתיים ואיברים להשתלה

אם יום אחד, מישהו יספר לכם שהשתילו בגופו כליה מודפסת, אל תתפלאו. ההדפסה התלת-מימדית כובשת שווקים חדשים וחדשניים.
לפני כ-30 שנה, עבדתי עם אחת ממכונות הסטריאו-ליטוגרפיה הראשונות שהיו בעולם. כדי לייצר חלק, היה צורך ליצור קובץ סוליד, להעלות אותו על קלטת מגנטית, לשלוח ללשכת השירות בארה"ב... ואחרי כשבועיים, הגיע ארצה הדגם המיוחל. עשוי מחומר פלסטי רך ועדין ברזולוציה שהיום לא היינו מוכנים לקבל. בינתיים, הפכה הטכנולוגיה של הדפסה תלת-מימדית איכותית יותר ומחירי המכונות ירדו. המעצבים הרבים שבין קוראי הבלוג יודעים שהיום מהנדסים, תכשיטנים, אמנים, מעצבים תעשייתיים, ואדריכלים משתמשים בהדפסה התלת-מימדית ככלי עבודה יומיומי. מכונות מהירות מייצרות דגמים של מוצרים תעשייתיים, פסלים, דגמים ארכיטקטוניים ועוד.
והבשורה האחרונה: הטכנולוגיה שנמצאת בהתפתחות מתמדת כבר 30 שנה, מגיעה הביתה.

רוצים להדפיס רעשן לפורים?
כבר 10 שנים מדברים בעולם על מהפך בשוק ההדפסה התלת-מימדית, והיום, מעריכים המומחים המובילים בתחום ששנת 2012, היא שנת המהפך. הטכנולוגיה היקרה מגיעה הביתה בדמות מדפסות שולחניות המייצרות מוצרים. כבר שנים שכולם מדברים על זה, והיום זה קורה. מחיר מדפסת תלת-מימדית ביתית כבר יורד ל-300$ וזו כנראה לא המלה האחרונה. בתפוצה גדולה, מחיר הטכנולוגיה עוד ירד. הבעיה, שכדי שהמחירים ירדו, צריך להחדיר את הטכנולוגיה להמוני בתים, ולא רק למעצבים ומהנדסים. והבעיה הנובעת מכך, שמי שאינו עוסק בתכנון, אין ביכולתו ליצור קבצים תלת-מימדיים, כדי ,להאכיל, את מכונת הייצור הביתית. כבר שנים שהתעשייה מנסה להמציא רעיונות לשימושים ביתיים במכונות ההדפסה. מדברים על הורדת קבצים מהאינטרנט, אבל אלה לא יהיו אישיים ולא ברור למה כדאי לייצר אותם לבד בבית. חברות רבות עובדות היום על פיתוח תוכנות שיציעו למשתמש הביתי מוצרים בסיסיים שבעזרת כלים קלים וידידותיים, יוכלו לשנות ולעצב כרצונם ואז לייצר את המוצר המיוחד שלהם. פשטות ההפעלה מגיעה לרמה של אפליקציות סמארטפונים.
הרצאתה של ליסה הרוני, מספרת על ההתפתחויות האחרונות ועל עתיד ההדפסה התלת-מימדית הביתית.



כליה להשתלה?
תחום נוסף שמתקדם בקצב דמיוני, הוא רפואת השתלות איברים. תחום רפואי זה התקדם מאד אך סובל מבעיה בסיסית: העלייה המתמדת בתוחלת החיים מגדילה את הצורך בהשתלת איברים ומקטינה את ההיצע של איברים מתאימים להשתלה. כפיתרון למחסור באיברים, מפתחת הרפואה טכנולוגיות של... הדפסת איברים. כן, היום כבר ניתן לבצע סריקה תלת-מימדית של איבר כלשהו ולייצר העתק שלו. ה"מדפסת" זהה, אבל במקום בחומרי גלם פלסטיים, משתמשים בתאים שנלקחו מגוף המטופל או הוצמחו מתאי גזע. כבר בוצעו בעולם כמה מקרי השתלה של איברים "מודפסים", אבל היישום המעשי ברפואה יומיומית עדיין רחוק.


בהרצאה של ד"ר אנטוני אטלה, תוכלו לראות הדגמות מסעירות של הדפסת איברים וכן סריקה של פצעים והדפסת הרקמה החסרה ישירות על הגוף.


אז אם חשבתם שכבר המציאו הכל, התכוננו לעידן הבא של ההדפסה התלת-מימדית. ואם אתם יודעים על יישומים חדשניים של הדפסה תלת-מימדית אודה אם תוכלו לכתוב על כך בתגובות לכתבה.

שלכם,


לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

תגובה 1:

  1. 3dmns.co.il - משווקים ותומכים במדפסות תלת מימד בקוד פתוח בארץ. כדאי להכנס ולהתרשם.

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן