16.11.2011

אומו סנגרה, ציפור השיר של מאלי – המופע בוטל עקב מחלת הזמרת

ציפור השיר של מאלי
את העונה השניה של סדרת מוזיקת עולם באופרה הישראלית, היתה אמורה לפתוח אומו סנגרה (Oumou Sangare), גדולת הזמרות של אפריקה, המכונה "ציפור השיר של מאלי". זה היה אמור להיות ביקורה הראשון בישראל. עידן רייכל, המנהל המוזיקלי של הסדרה אומר עליה: "אחת הנשים המהפנטות שראיתי על במות בעולם". אומו סנגרה פעילה במאבק נגד נישואי ילדים וקטינים ולמען זכויות האישה בארצה. פעילותה החברתית באה לידי ביטוי במוסיקה המרגשת והאנרגטית שלה. עקב מחלת הזמרת, בוטל המופע.


עשרה אגוזי קולה
בשירתה היא מביעה את דעותיה המייצגות מצפון פוליטי עז. שיריה יוצאים נגד החוקים המאפשרים ריבוי נשים באפריקה ופוגעים באכזריות במעמדן של נשים באפריקה. אחד מאלבומיה נקרא "עשרה אגוזי קולה" - מחירה של אשה במאלי.
רוברט כרייסטגאו, ממבקרי המוסיקה החשובים בעולם, כתב עליה: "לא צריך להבין מלה בשפת הבמברה כדי להיווכח עד כמה סנגרה מכבדת את המסורת ועד כמה היא מסרבת לכרוע ברך לפניה". סנגרה היא גם שגרירה של רצון טוב של ארגון המזון והחקלאות באו"ם אך מעידה על עצמה שאינה רוצה להיות פוליטיקאית: "בזמן שאתה אמן, אתה חופשי להגיד מה שאתה חושב, כאשר אתה פוליטיקאי, אתה ממלא הוראות מלמעלה" היא אומרת.
יורשת למרים מקבה
רבים רואים באומו סנגרה את היורשת של הזמרת המיתולוגית מרים מקבה. סנגרה משלבת במוסיקה שלה פופ ומוסיקה עממית של אזור הווסולו: מוסיקה מסורתית שורשית שמקורה דרומית לנהר ניז'ר במאלי. הכינוי "ציפור השיר" לו היא זכתה במאלי מתייחס במיוחד לסגנון מוזיקאלי זה. לסנגרה, (כבת 40) קול נדיר, איתו היא מופיעה ברחבי העולם. בין היתר הופיעה בבתי האופרה של מלבורן ובריסל ובפסטיבלי מוסיקה חשובים ברחבי העולם. עד כה הוציאה 5 אלבומים וזכתה בפרסים ותארים רבים. שיריה מתייחסים רבות לילדותה ולרקע שלה. היא גדלה עם אמה המוסיקאית לאחר שאביה נטש את שתיהן. כבר בגיל 5 החלה להופיע עם אמה ובגיל 16 כבר הייתה סולנית של להקה עצמאית.
המופע בוטל עקב מחלת הזמרת. חבל.
שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן