21.6.2011

הערת שוליים - תסריט ובימוי: יוסף סידר

מחיאות הכפיים בסוף הסרט אמרו הכל. הערת שוליים הינו סרט חכם, מרתק, מאתגר מחשבה ומרגש. לא להחמיץ בשום אופן. סרט יהודי כל כך בגלל הנושא התלמודי אבל אוניברסאלי ואנושי.

הערת שוליים הוא סרט מתח עמוק, מדויק עם רבדים ודקויות. הוא מאפשר הצצה אל חייהם של חוקרים בעולם האקדמי הנאבקים על מעט התפקידים וההוקרה שהאקדמיה והממסד הממלכתי יכולים להעניק, ובערוץ מקביל, מציג קונפליקטים קשים מאד בין אב לבנו, שניהם חוקרים מפורסמים בחקר התלמוד.

הדמויות מורכבות. הדיאלוגים חדים. העריכה קצבית ומוסיפה מתח רב לסיפור. הצילום של ירון רשף יוצא דופן. הוא מתקרב אל פני הדמויות, קרבה אינטימית כל כך, שכל עווית קטנטנה בקצה השפתיים, מקבלת מימדים רבי עוצמה על המסך. במקביל, צילומי קלוז אפ ענקיים של אותיות ומילים בעריכה תזזיתית, מקנים לטקסטים חשיבות עצומה, בהתאם למקומם המרכזי בהתפתחות העלילה ואולי מאפשרים לנו לחוש את סערת הרגשות במוחן של הדמויות.


זה סרט שלא מספיק לראות פעם אחת. כמו בסרטים של הבמאים הגדולים, צריך לראות כמה פעמים על מנת לגלות את הקפלים הקטנים שבעלילה המורכבת ובשפה הקולנועית הייחודית. אין ספק – סידר הוא ענק.


והשחקנים, ליהוק אדיר. שלמה בר-אבא בתפקיד פרופ' אליעזר שקולניק. תפקיד דרמטי מופנם, מובע בדקויות של הבעות פנים - תפקיד רחוק מאד ממה שעשה בעבר. הוא מרגש וסוחף את הצופים אל מעמקי העלילה. ליאור אשכנזי, פרופ' אוריאל שקולניק ובנו של בר-אבא בסרט, סוער, מוחצן, כולו אש ולהבה. שניהם נאבקים בטריטוריה הקטנה שבין האגו הענק שלהם, הקשר המשפחתי המורכב והממסד האקדמי הרב-פרצופי.

המוסיקה הנפלאה של עמית פוזננסקי, עשירה ודרמטית.

סרט ענק, כבר אמרתי? לדעתי הוא מועמד מכובד לפרס האוסקר. נחיה ונראה.



הפקה: דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי
שחקנים: שלמה בר-אבא, ליאור אשכנזי, עליזה רוזן, עלמה זק, מיכה לבינסון, יובל שרף, דניאל מרקוביץ
מוסיקה: עמית פוזננסקי
צילום: ירון רשף
עריכה: עינת גלזר זרחין

ניתן לעקוב אחרינו גם בטוויטר - http://twitter.com/#!/TarbutC


שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן