7.5.2011

דוקאביב 2011- התחרות הבינלאומית

לכתבה על דוקאביב 2017 - לחץ כאן

דוקאביב 2011- הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי
12-21 במאי, בסינמטק תל-אביב, בית ציוני אמריקה ונמל נמל תל-אביב
חלק שני – התחרות הבינלאומית


התחרות הבינלאומית:

בחירות נוסח אפריקה / ג'ארת' מרץ
גאנה 2008. דמוקרטיה צעירה ושברירית הנתונה במבחן שיכריע את גורלה. הבמאי ג'ארת מרז חוזר למולדתו אחרי 28 שנים בשווייץ ובארה"ב, ומתעד את מערכת הבחירות ואת המאבק הדרמטי בין שתי המפלגות המובילות. בזכות קשרים עם פוליטיקאים בכירים, מרז מוצא עצמו בתוך מטות הבחירות ועוקב אחר המתמודדים במרחק נגיעה, בלא תיווך של יחצנים ויועצי תקשורת, ומבלי לנקוט עמדה פוליטית. זאת, לצד התבוננות בבני ארצו השקועים בעוני עמוק, אך למרות הכל מאמינים בהבטחות של המועמדים לנשיאות.

דארווין, קליפורניה / ניק ברנדסטיני
היא נראית מרחוק כמו חצר גרוטאות. כשמתקרבים מזהים גם כמה בתי אבן בין קראוונים ישנים ורשתות קרועות. עיירה שכוחת אל'. 35 נפשות בסוף העולם, בחום הנורא של עמק המוות בקליפורניה. דארווין הוקמה ע"י מחפשי הזהב לפני 150 שנה ומאז נעזבה כמה פעמים. המוניטין שלה מאז ומתמיד היה קשור באלכוהול, סמים ואלימות.
במבט ראשון נתקלת העין רק בנוף צחיח נטול רחמים, בו מתגוררים היום רק פליטי החברה. היכרות מעמיקה יותר מגלה קשרים אנושיים חמים, פרגון וקבלת השונה. אנשים שעברו טלטלות קשות בחייהם ומנסים עכשיו להבין, לרפא ולסלוח, גם לעצמם.

הוודמנים / ס. סקוט וויליס
סיפור על מחויבות טוטאלית, הרת אסון. בהיותה בת 22 בלבד, פרנצ'סקה וודמן התאבדה בקפיצה מבניין במנהטן. צלמת מחוננת שהשאירה אחריה אוסף ענק ומרגש של צילומים בשחור לבן, בהם גופה העירום הוא חלק קטן, שברירי ואבוד, העומד כניגוד לסביבה מנוכרת וקרה. היא השאירה אחריה את הוריה ג'ורג' ובטי, אמנים שעד למותה של בתם התמסרו באופן מוחלט ובלעדי כמעט לאמנות ולזוגיות. עכשיו, ממרחק של 30 שנה, בונה הבמאי סקוט וויליס דיוקן נוקב ונוגע ללב של משפחה רדופת אשמה וגם גאווה, בעיקר באמצעות ההורים שעד עולם יחפשו תשובות.

החיים הטובים / אווה מולוואד
לבת מלאו 56, לאמא 83. פעם הן היו חלק מאצולת הממון בדנמרק, היום הן חיות בדירה קטנטנה בעיירת חוף בפורטוגל. הבת למדה בבית ספר יוקרתי. מלצרים וחדרניות שירתו אותה, והיא חייתה ובילתה בפריז כעלמה מחוזרת. היא יודעת הליכות ונימוסין בחמש שפות, אבל המושג 'עבודה' מעורר בה חלחלה. באובססיביות היא מאשימה את אמא שלה על שלא הכינה אותה לחיים. 25 שנה הן הולכות ומכלות את שאריות רכושן. האמא מנהלת את החשבונות ביד רמה, והבת ממתיקה לעצמה את המציאות במלים צרפתיות שעוזרות לה להמשיך ולהחיות את ימיה כילדה.

פרשת טילמן / אמיר בר-לב
הוא עזב קריירה מסחררת של שחקן פוטבול, התגייס לצבא ארה"ב, נלחם בעיראק ואפגניסטן, והפך לנער הפוסטר של ממשל בוש. באפריל 2004 החייל פטריק טילמן נהרג מאש חבריו. הלוויה הצבאית המפוארת וההספדים הפטריוטיים המתוקשרים לא מרגיעים את אמו השכולה, שמוטרדת ממסך ההשתקה שהורד על סיפור נפילתו.
סרטו של אמיר בר-לב מלווה אותה כשהיא עורכת תחקיר עקשני הכולל בדיקה מדוקדקת של אלפי מסמכים, במאמץ לקלף את מסכת השקרים וההפחדות מתחתית הדרג הפיקודי ועד לנשיא.

פחם בדם / מרטין דושק ואונדריי פרובצניק
שתי נשים זו מול זו. שתי השקפות עולם. האחת, יועצת העיתונות של בעלי מכרה בצפון צ'כיה, ליבאנה שמה, אוהבת את מקום עבודתה ומייחצנת אותו בכל מאודה. נגדה ניצבת האנה, אקטיביסטית ירוקה ומוסיקאית בשעות הפנאי, שנלחמת על קיומה של עיירת הכורים ועל טירה מהאגדות שיושבת על צלע ההר מעל המכרה. העיירה והטירה יימחו מעל פני האדמה אם ימשיכו להפעיל את המכרה, אבל גם אם תופסק הכרייה, הנזק לנוף יצריך תיקון של כמה מאות שנים, לפחות.

בית חרושת לוודקה / ג'רצי סלדובסקי
ולנטינה בת ה-22 רוצה להגיע למוסקבה ולהיות שחקנית. בינתיים היא תקועה בזיגוליובסק, מרחק אלף קילומטרים משם. לבושה במדים מכוערים, היא עובדת במילוי בקבוקים בבית חרושת מקומי לוודקה, מטופלת בבנה הקטן, ורבה ללא הפסק עם אמא שלה. אך ולנטינה לא מוכנה להסתפק בשגרה הקשה הזו, היא רוצה מהחיים הרבה יותר ומוכנה לשלם את המחיר.

מצב הכוכבים / לאונרד רטל הלמריך
טארי היא התקווה של המשפחה, ובמיוחד של סבתא רומיג'ה המגדלת אותה לאחר שהתייתמה. הן גרות בשכונת מצוקה בשולי ג'קרטה, אינדונזיה, יחד עם שני בניה הנשואים של הסבתא שלא מצליחים להתמודד עם הקשיים הכלכליים, השחיתות, הניוון וההתמכרות להימורים. אבל הסבתא נחושה להשקיע בילדה, כדי שזו תסיים קולג', תפתח קריירה ותרומם את מעמד המשפחה. הסרט מלווה במשך 12 שנה את משפחת סג'אמודין. טכניקת הצילום המרהיבה שהמציא מאפשרת לו לעקוב אחרי שלושה דורות הנתונים במאבק בין המסורת לגלובליזציה, במעבר מהכפר אל העיר, בין נצרות לאסלאם, בין בישול על מדורה לקניונים נוצצים.

קסם ערבי / אנדראס הורבאת' ומוניקה מוסקאלה
פרופ' ברברה וואלי (63), סופרת מוערכת לאמנויות מזלצבורג, מוכרת באוסטריה בזכות עמדותיה הפמיניסטיות הבלתי מתפשרות. כשנסעה לטיול בתימן לפני שבע שנים, התאהבה בנהג ומורה הדרך שלה, חאדר (43), נשוי ואב לששה ילדים. היא התאסלמה על פי בקשתו, והפכה לאשתו השנייה. מאז היא נעה בין העולמות - במערב היא ממשיכה בדרך חייה הקודמת, כאשת קריירה עצמאית ומעודכנת בשדה האמנות החיה בדירתה מוקפת ספרים וציורים, אבל מקפידה להתפלל את תפילות החובה, לצום ברמדאן ולשתות מיץ תפוזים במקום יין. בצנעא היא מתכסה מכף רגל ועד ראש, כמעט לא יוצאת מפתח הבית, ומסתפקת בטיפוח הגינה ובמשחקי דומינו.

אל סיקאריו – וידויו של רוצח שכיר / ג'יאנפרנקו רוסי
וידוי מצמרר מפיו של רוצח שכיר שאחרי 20 שנות שירות בקרטל הסמים המקסיקני החליט לפרוש, ומאז הוצעו על ראשו רבע מיליון דולר. הסרט כולו מצולם בחדר במוטל, בו הוא עינה בעבר איש עסקים שנחטף. בין אצבעותיו שנטלו חיים למאות, מונח טוש שחור בעזרתו הוא משרטט במחברת ומדגים בדיוק מקפיא איך הוא וחבריו חטפו, עינו, חנקו, הטבילו במים רותחים ורצחו את קורבנותיהם. כל זאת, בשיתוף פעולה עם בכירים במשטרה המקסיקנית והאמריקאית, מה שמסביר מדוע רשויות החוק לא מחפשות אחריו: אין לפושע הבכיר הזה שום רישום פלילי.

מעשה פעוט / ג'ניפר ארנולד
הילדה באק לא ידעה מי מקבל את התרומה החודשית שלה בסך 15 דולר, שיועדה למלגה לילדים חסרי אמצעים באפריקה. המקבל האנונימי היה כריס מבורו מכפר נידח בקניה שתרומתה שינתה לחלוטין את מהלך חייו. בזכותה סיים בית ספר תיכון, ומשם המשיך לאוניברסיטת ניירובי ולהארווארד, והיום הוא נושא משרה בכירה באו"ם. באק הגיעה כניצולת שואה לשוודיה ב-1940, עבדה כמורה, והרגישה צורך לתרום בחזרה לחברה על הצלתה. כריס ייסד קרן מלגות על שמה, כדי לעזור לילדים מוכשרים להשלים את לימודיהם בתיכון. מלבד הקשר המיוחד שנוצר ביניהם, מביאה הבמאית את סיפורם של שלושה ילדים מצטיינים ומאמציהם לזכות במלגה, שרק באמצעותה יוכלו להוציא את משפחותיהם מבית הבוץ בו הם חיים.


לרשימת הסרטים המשתתפים בדוקאביב 2011 בתחרות הישראלית – הקליקו כאן
לרשימת התכניות המיוחדות – הקליקו כאן


מעוניינים לקבל דיווח כאשר עולה פוסט חדש - עשו "לייק" בפייסבוק...http://www.facebook.com/Tarbut.and.the.City
הרשמה לדיוור החודשי - דיווח על כל הכתבות החדשות נשלח פעם בחודש.

שלכם,
יורם בר-סלע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן