13.4.2011

צעצועים אנלוגיים בעולם דיגיטאלי- Namas-Toy

תערוכת צעצועים עממיים מהודו – אוצרת: אפרת שקד

מי מאיתנו המבוגרים של היום זוכר עדין איך מכינים "טיארה"? כזאת אמיתית, עם חוט, נייר וכמה "בוסים" שמצאנו בשכונה? מי זוכר איך קיפלנו נייר-מחברת להמון המון קיפולים ויצרנו מניפה?


כקוסם, מפתח משחקים, קסמים לקוסמים ואטרקציות לאירועים, ומרצה על שימוש ב קסמים בחיי היומיום, התערוכה NaMasToy הציפה אותי בזכרונות ילדות ומשחקים ששיחקנו עם החברים בשכונה. עולם שעבורנו היה ונעלם. הביקור בתערוכה עורר את הילד שבי ואת הילד שהייתי. רבים מהצעצועים המוצגים מוכרים לי היטב מימי ילדותי והתרגשתי להיזכר בהם. עדיין אני יכול להתרגש מיכולתי להקיף את ה"פורפרה" בחוט ולסובב אותה בתנועה זריזה, מבלי שהיא טעונה בסוללות, מנועים וקפיצים.


חשוב בעיני שהילדים של היום יכירו את הצעצועים האלה. בעיני, הם "הדבר האמיתי". גם בעידן ה- FaceBook, ילדים יכולים לחזור וליהנות מהפשטות. תעשיית הצעצועים המערבית מציפה את הילדים בכל טוב, אך נדמה ששכחה מזמן מה באמת ילד צריך כדי לשחק, ליהנות וללמוד. הטכנולוגיה מציעה משחקים משוכללים ויקרים, אבל מרחיקה את הילדים מהסקרנות הטבעית, היצירתיות, הדמיון האישי וההנאה מהדברים הפשוטים והזמינים שמסביבנו.











הצעצועים שאספה אפרת שקד בהודו ב-4 שנות טיוליה, מלמדים אותנו שכדי לשחק וליהנות, לא צריך מיחשוב ואלקטרוניקה. מוצרים פשוטים מחומרים שבשטח מאפשרים לילדים להפעיל את הדמיון וללמוד המון. התערוכה מראה לנו את התיחכום הרב שבפשטות. "איך ליהנות מהדברים הקטנים, לחיות בפשטות עם מה שיש וליצור את מה שצריך ממה שקיים" אומרת אפרת ומוסיפה: "קולקציית הצעצועים שאספתי, נולדה בעקבות האינטראקציה שלי עם הילדים. עולמם, הוא למעשה עולמי שלי".




הצעצועים משקפים את העולם התרבותי שבו הם צמחו, את המנהגים והאגדות. אילוף נחשים, נסיעה באופניים, שאיבת מים מן הבאר... כל אלה באים לידי ביטוי בצעצועים תוך שימוש בחומרים פשוטים וזמינים. סירות הבנויות מפחיות של משחת נעליים ומונעות בכוחו של נר זעיר המחמם מעט מים ומשיט את הסירה על המים, כשהיא משמיעה קול נהמה חרישי. רעשנים בעלי עוצמה אקוסטית מפתיעה, עשויים מבוץ שרוף, נייר, פילמים ישנים (זוכרים מה זה?) וגבעולי במבוק. סביבונים ו"פורפרות" מיוצרים מעץ פשוט במחרטות מאולתרות המופעלות ע"י המקומיים ונצבעות בשרף צבעוני שהם מפיקים מהעצים. נחש קוברה זוחל מיוצר מקיפולי נייר ומבצע פעלולים מדהימים.




התערוכה מלווה בצילומים נפלאים של הילדים המשחקים, תהליכי הייצור העממיים והפורטרטים המחייכים בהנאה וסיפוק. וכמה סמלי הוא מיקום התערוכה: כמו ה"מטריושקה", הבובה בתוך בובה בתוך בובה, מוצגת התערוכה בגלריה קטנה שנמצאת בתוך החווה החקלאית שנמצאת בלב איזור התעשייה העמוס של חולון. פנינה של צבע ותרבות בתוך איזור ירוק נסתר, שאם אפרת לא הייתה מגלה אותו עבורנו, אולי לא היינו יודעים עליו מעולם.








גלריית החווה – רח' המלאכה 40 פינת הנחושת, איזור תעשיה חולון

התערוכה תהיה פתוחה עד 27 באפריל 2011. בימי חג הפסח תקיים אפרת סדנאות יצירה שבהן תספר לילדים על הילדים והמשחקים שגילתה בהודו, תדגים את התחכום שבצעצועים הפשוטים ותנחה את הילדים לבנות בעצמם צעצוע מחומרים זמינים.




אירוע בניחוח הודי
ערב משולב בשיתוף אגודת הידידות ישראל-הודו והבית הפתוח לתרבות הודו בישראל: ביום רביעי, 20.4.11, חול המועד פסח, בשעה 18:30, יתקיים ערב מיוחד לקראת סיום תערוכת הצעצועים.

בתפריט:
ביקור בתערוכה, צפייה בסרט הוידיאו
סודות הצעצוע - מפגש חווייתי והרצאה עם האמנית – אפרת שקד
כיבוד הודי כשר לפסח – של השף ההודי צ'נצ'ל בנגה
הגרלות והפתעות, מוסיקה, צ'אי, מחצלות וכריות


הצילומים בהודו: אפרת שקד
צילומי סטודיו: טל נחום ושי שחר

קוראים רבים שקראו את הכתבה הזו, התעניינו גם ב"חגיגות ועוד" - כיצד לחגוג יום הולדת קסום

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלך בפייסבוק -


נמסטה.
יורם בר-סלע

4 תגובות:

  1. תודה על הכתבה המעניינת. אלך עם הילדים בפסח. מישהו יודע אם הערב ההודי ב-20 באפריל הוא למבוגרים או ילדים?

    השבמחק
  2. שלום רב, שמחתי לראות את הכתבה המקסימה. תודה לך יורם!!! לגבי השאלה שנשאלה כאן... הערב ההודי מיועד לילדים ולמבוגרים כאחד. כל מי שמעניין אותו תרבויות אחרות, ילדים, עיצוב, עבודות יד, צעצועים, צילום, אמנות שימושית, נוסטלגיה, חומרים שונים, יצירתיות...וכל מי שנשאר ילד בנפשו...מוזמן לבוא. יש גם מפגשים וסדנאות לאורך חול המועד פסח. אפשר ליצור איתי קשר במייל - efch22@gmail.com
    אשמח לענות על כל שאלה!!!

    השבמחק
  3. ועוד דבר חשוב.
    הצילומים בהודו: אפרת שקד
    צילומי סטודיו: טל נחום ושי שחר
    תודה, אפרת.

    השבמחק
  4. ראיתי ומאוד, מאוד נהניתי!
    הצעצועים מאוד כייפים ומאוד מיוחדים.
    תודה רבה!

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן