10.2.2011

ג'וקים מכאניים - על 3 אמני פיסול קינטי

כמו כל סטודנט לעיצוב תעשייתי ב"בצלאל", גם אני נדרשתי פעם לעצב ולבנות מכונה שלא עושה כלום (Doing nothing Machine). מנגנון מכאני שמבצע רצף של תהליכים שאינו משרת כל מטרה פונקציונאלית. תנועה לשם תנועה. כל סטודנט יכול להטמיע במכונה שלו ערכים משלו בחופשיות רבה ולהביא לידי ביטוי חשיבה ויכולת ביצוע טכנית יחד עם רעיונות עיצוביים "תיאטרליים". לו יכולתי לשאוב אז השראה מהסרטונים המצורפים, אני בטוח שהייתי מגיע לתוצאה מדליקה יותר. אם אתם עומדים בפני משימה דומה ומרגישים אבודים מול המשימה המוזרה של עיצוב מכונה שאין בה שום תועלת, כדאי לכם לראות את עבודותיהם של ענקי האמנות הקינטית, העוסקים ב"בריאת" יצורים קינטיים קסומים ומיוחדים במינם. וגם אם לא, אני בטוח שתיהנו.


Theo Jansen – יצורי חוף קינטיים

אם תהלכו פעם על חוף הים ותראו ערימה של צינורות המהלכת בתנועה הרמונית על החול הרך, אל תתפלאו. כנראה Theo Jansen, פסל/מהנדס הולנדי, עבר שם לפניכם והוציא את אחד היצורים שלו לטיול על חוף הים. Jansen, בונה יצורים קינטיים מדהימים שמסוגלים להלך על החוף בכוחות עצמם. "רציתי שהיצורים שלי יוכלו לחיות ולהתקיים על החוף בכוחות עצמם" אומר האמן ועושה. היצורים שלו בנויים מצינורות חשמל פלסטיים עם יכולות תנועה מדהימות. הם "תופסים רוח" ונעים בעזרתה. כשהם נתקלים במכשול, הם מסתובבים לכיוון אחר וממשיכים לנוע וכשהם מגיעים אל קו המים ומזהים את הרטיבות, הם סבים לאחור ומתרחקים.
Jansen שובר את הגבולות שבין אמנות להנדסה ויוצר יצורים מכאניים מדהימים שקשה להאמין שאינם חיים ונושמים.




Reuben Margolin – גלים הרמוניים


Reuben Margolin בעל תואר באנגלית מאוניברסיטת Harvard, למד ציור בפירנצה וציור "מונומנטאלי" באקדמיה לאמנות בסן פטרסבורג – רוסיה. לא ברור איך כל אלה הכשירו את מרגולין לבניית פסלים קינטיים מעוצבים להפליא, שרובם עוסקים בתנועה גלית הרמונית. צורות גיאומטריות מרחביות המרקדות באוויר כמו רקדני בלט מן השורה הראשונה.



Arthur Ganson – הומור בתנועה מתמדת


בילדותו בחן ארתור גנסון אפקטים של תנועה ע"י ציור סרטוני אנימציה בשולי ספרים. דפדוף מהיר של דפי הספר, הציג מכוניות נוסעות, מתנגשות, מתרסקות... ומתחילות מחדש. עם ידי הזהב שלו, הוא יכול היה להיות רופא מנתח, אבל העדיף את האמנות הקינטית. גנסון זכה לעבוד כאמן הבית ב-MIT ועבודות שלו מוצגות שם במוזיאון הטכנולוגי.
המכונות של גנסון מתאפיינות בהומור שנון שבא לידי ביטוי בתוצאה ש"מייצרת" כל אחת מהן. הוא מאתגר את עצמו בבעיות מכאניות מורכבות ופותר אותן בדרך קלילה וציורית. המכונות נראות כמו רישומים עדינים הצפים בחלל. במקום להשתמש בחלקי הנעה סטנדרטיים, גנסון מייצר גלגלי שיניים, גלי הנע, קפיצים ומנגנוני ראצ'ט מתוחכמים מחוטי ברזל דקים. עבודותיו של גנסון מוצגות בגלריות מובילות בעולם... ובצדק. להנאתכם.




כמה יצירתיות ודמיון. עושים כל כך הרבה, מבלי לעשות כלום. מדליק, לא?
רוצים ללמוד פיסול בחימר ?
שלכם, בתנועה מתמדת
יורם בר-סלע

תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן