21.1.2011

מפעל הפיס – פותחים את הברז

תקציב מועצת הפיס לתרבות ולאמנות לשנת 2011
"לא רק מחירי המים עלו. גם המחיר שגובה הממשלה ממפעל הפיס עבור זיכיון הפעלת ההגרלות גדל, וצמצם את תקציבי המועצה לתרבות ואמנות. זו הסחטנות של האוצר"
אמר מוטי ששון-ממלא מקום יו"ר המועצה.

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות הוקמה לפני 10 שנים כדי לקדם פעילות תרבותית שאינה נתמכת ע"י המדינה והרשויות המקומיות. בשנת 2000, היה תקציב המועצה 25 מליון ₪. מאז, יחד עם המים בכנרת, התכווץ התקציב כמעט לחצי.



זו היתה הבשורה הרעה... והבשורה הטובה:

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בבית העיר בתל-אביב, שנחנך בשבוע שעבר לאחר שיפוץ מרשים, הכריזה מועצת הפיס לתרבות ואמנות על תקציבה לשנת 2011. התקציב והקריטריונים לחלוקתו הוצגו ע"י מר מוטי ששון-ממלא מקום יו"ר המועצה וראש עירית חולון, עו"ד איתן הברמן-יו"ר ועדת גיבוש הקריטריונים, ומנהלת אגף התרבות במפעל הפיס-דולין מלניק.

תקציב 2011

בשנת 2010 לא חולקו תקציבי הפיס מאחר שהמועצה הייתה עסוקה בהגדרה מחדש של המדיניות והקריטריונים לחלוקת המענקים.

בשנת 2011, תחלק המועצה ס"ה 30 מליון ₪. 12 מליון מתקציב 2010 ו-18 מליון נוספים, תקציב 2011. הקריטריונים החדשים של הקצאת התקציב, מצביעים על העקרונות המובילים:
חיזוק התרבות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ע"י ייזום פרויקטים מיוחדים שיביאו אמנים ומורים לאמנות לעבודה בישובי הפריפריה.
הגברת "התשואה התרבותית" מההשקעה באמנות ע"י טיפוח צריכת האמנות בקרב ילדים ונוער ובמקביל הקצאת משאבים גם לטיפוח האמנים ושיווק האמנות.
תגבור התקציבים לאמנות ותרבות במגזר הערבי והדתי.
סיוע להפקות תרבות גדולות ומשמעותיות ע"י הקצאת תקציבים יותר גדולים לפחות פרויקטים.


הועדה הבינתחומית: 4,000,000 ש"ח

התקציב הגדול ביותר הוקצה לועדה הבינתחומית שתתמקד בפסטיבלים, סיוע לאמנים במצוקה, קידום התרבות בצה"ל, "מעבדות תרבות" בדימונה (תיאטרון), נצרת (תיאטרון פרינג') ועכו (מחול). כמו כן, יתווספו לתכנית סדנאות לילדים בסכנין וראמה וכן, סדנאות לטיפוח מנהיגות תרבותית בקרב בני הנוער. פרויקטים אלה יזכו בתקציב ל-3 שנים על מנת להבטיח את רצף הפעלתם עד להתבססות והמשך הפעילות ממקורות מימון אחרים.

הועדה לאמנויות הבמה: 2,970,000 ₪

הזמנת יצירות מוסיקה קלאסית לילדים והעלאתן ביישובים בפריפריה. יצירות מחול עכשווי לילדים. פרוייקט "במה אחרת " - בימות פרינג'. תרגום ספרות מחול מקצועית

הועדה לאמנות חזותית: 1,695,000 ₪

הפקת קטלוגים לתערוכות. מחקר חדש בתחומי הארכיטקטורה והעיצוב בישראל. תמיכה תערוכות ובהפקת קטלוגים של אמנים מהמגזר הערבי.
הועדה לקולנוע וטלוויזיה: 1,450,000 ₪

תמיכה בפעולות שיווק, הפצה ו"פוסט פרודקשן" לסרטים דוקומנטריים. תמיכה בפעולות שיווק והפצה לסרטים עלילתיים בחו"ל. תמיכה בקולנוע עלילתי במגזר החרדי באמצעות מענקי כתיבה לתסריטאים. שותפות בהקמת חממת קולנוע בינלאומית. הפקת סדרת טלוויזיה על התעשייה הישראלית

הועדה לספרות ושירה: 1,245,000 ₪

תמיכה בהוצאה לאור של כתבי עת ספרותיים וספרי שירה. תמיכה במפעלים בעלי ערך ספרותי בנושאי יהדות. הוצאה לאור של ספרי ילדים בערבית:

למרות "התאדות" חלק נכבד מהתקציב במשך השנים, התלונן מר מוטי ששון שלא כל התקציבים נדרשו בעבר. מסתבר שחלק נכבד מהפרויקטים לא הופקו והתקציבים שהוקצו לפרויקטים לא נדרשו ע"י היוצרים. בקופת מפעל הפיס נשארו כספים שלא נוצלו. "חבל. אנחנו לא רוצים להישאר עם כסף בקופה" אמר מר ששון. "מטרתנו שהכספים ישמשו לקידום התרבות בישראל".

יוצרי ישראל, כולכם מוזמנים לבדוק את הקריטריונים ולהגיש בקשות. בלוג "תרבות אנד דה סיטי" ישמח לסקר את התוצאות.

שלכם,
יורם בר-סלע

הצילומים בכתבה – מתוך מופעים שנעזרו בתקציבי מפעל הפיס:
1. זאזא 2009 – קבוצת המחול טרנטולה
2. נע באוזן – דנה רוטנברג
3. AA ok, יצירתם של אלון שוובה ואנדראס מרק
4. מופע בהשראת סיפורי פרנץ קפקא - תיאטרון קליפה

תגובה 1:

  1. שלום רב לכותב הבלוג "תרבות and the city”. עלי לציין שאנו תומכים בפעילויות כלליות של מפעל הפיס. פעיליות תרבותיות אשר יכולות רק לשפר את החיי הערים והתרבות. פעילויות לילדים, פרויקטים שונים ועוד בפריפריה מאוד חשובים, כיוון שהם מועילים לילדים שלנו של היום. מאחלים המון בהצלחה!

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן