25.1.2011

קנה קש – חנות קונספט לעיצוב הבית

שנת 1950 – באזור התעשיה בבני ברק, ליד תחנת הרכבת, מוקמים 3 מתחמי ממגורות תבואה ענקיים.

שנת 2006 - בגאווה גדולה, מכריזים הקבלנים על הבניין הגדול בישראל שנהרס בפיצוץ מבוקר. מתחם ממגורות אחד נעלם. שניים אחרים ניצלים.

ינואר 2011 - חברת קנה קש מקימה בממגורה המערבית חנות קונספט לעיצוב הבית מחומרים בני קיימא המתחשבים בסביבה. התכנון האדריכלי משמר את המבנה המקורי כפי שהיה במקור ומוסיף לו נדבכים נוספים שכולם נבנו מחומרים מתמחזרים.

המעצב הנודע Antonio “Budji” Layug והאדריכל ROYAL CHIRISTPHER PINEDA
ממשרד האדריכלים BLRP מהפיליפינים, שנבחרו לעצב את המקום, ביקרו בממגורה ומצאו מבנה בטון ענק בגובה 15.5 מטר, עם קימורים מוזרים שנועדו לחזק את דפנות הצד כנגד העומס העצום של התבואה, ותקרה טרפזית מצולעת שבראשה פתח ריבועי קטן, שדרכו חודרות לחלל הממגורה קרני שמש בודדות. פרטים ארכיטקטוניים הנובעים מהפונקציונאליות של המבנה המיוחד.


כמו בסיפורים על האדריכלים המפורסמים, כשנשאל האדריכל ע"י היזמים איך הוא מדמיין את החנות הבנויה, הוא רשם על פיסת נייר מראה פרספקטיבה של החנות מכיוון הכניסה, כפי שראה בעיני רוחו.



כשנכנסתי, נדהמתי לגלות עד כמה דומה החלל הבנוי לסקיצה הראשונית. קירות הבטון החשוף ותקרת הבטון המצולעת נוקו יפה ונשארו כפי שהיו ב-60 שנות קיומה של הממגורה. בשולי החלל הענק, נבנו גלריות תצוגה מברזל "מוחלד" בעל מראה טבעי. קורות הברזל מחוברות במסמרות ברזל גדולות, כיאה למבנה "תעשייתי". במרכז החלל, נבנה גרם מדרגות רחב ומזמין המשלב ברזל ומשטחי דריכה מבמבוק. ריצפת הממגורה נוצקה מחדש מבטון מוחלק ומשלבת מקטעים של משטחי פרקט מבמבוק.


ועם העלייה במדרגות, גיליתי בהדרגה עולם עשיר ורב מימדים של מוצרים לבית. כולם מחומרים מתחדשים ומתחשבים בסביבה הן בנוכחותם בחלל והן בתהליכי הייצור שלהם. הכול באיכות עיצובית בלתי מתפשרת וניצול הפוטנציאל הרב של החומרים החדשים, הן בצורותיהם הטבעיות והן בגרסאות המתועשות. מבחר עשיר ויצירתי של ספות, שולחנות, מחיצות, ריהוט מטבח, חדרי אמבטיה (כן, אפילו אמבטיה קסומה מבמבוק), סבונים מחומרים טבעיים, קערות, חומרים לריצוף נעים לפי תרבות הפאנג-שוואי, קירות דקורטיביים... ואפילו צלחות וסכו"ם חד פעמיים מבמבוק.


החלל הלא שגרתי עושה חשק להרגיש, לגעת ולמשש בחומרים. גלריה מיוחדת מוקדשת ל- Design Studio. חלל מיוחד המזמין אדריכלים ומעצבים לגלות את מגוון החומרים, להתנסות באפשרויות העצומות אותן פותחים החומרים לעיצוב הבית והחוץ. בסטודיו ניתן לבחון את החומרים והשתלבותם בצורות עיבוד שונות, לעיין בספרות עיצוב וארכיטקטורה, להכיר חומרים חדשים, מפתיעים. חומרים חיים.

" הממגורה תהווה מקום מפגש, אירוח, רגע של שקט, של הקשבה והתבוננות בחומרים. בדרך בה הם חיים, הולכים, נושמים, משתנים, ממציאים את עצמם מחדש. רצינו להזמין אותך לשמוע את הרוח נושבת בחומר, יוצרת סיפור אהבה." אומרים רונית ואורי מידן-היזמים והמנהלים הנמרצים של קנה קש.

אלירון טובי, שהיה אחראי על גיבוש התכנית האסטרטגית, אומר: "כל מי שעוסק בתכנון אסטרטגי מכיר את תחושת התסכול הנובע מחוברות תכנון אסטרטגי המעלות אבק על המדף. בקנה קש זה הפוך. המעבר המיידי והלא מובן מאליו מחזון למציאות מרגש אותי". "בקנה קש לא מעגלים פינות. כל פרט נבחן בקפידה ובוצע על הצד הטוב ביותר. בחירת המבנה, האדריכלים, התכנון, החומרים, הביצוע... ואפילו הקפה המוגש למבקרים. ככה בונים חוויה" מוסיף אלירון.

אם אתם צריכים רהיטים וכלי בית, אני ממליץ לכם לבקר באולם התצוגה מעורר ההשראה. בטוח שתופתעו. אם אתם עוסקים בעיצוב או אדריכלות, בוודאי כדאי לכם להיכנס, לחוות את אווירת החלל הייחודי, למשש את החומרים, לעיין בספרות המקצועית ולהעשיר את מאגר הרעיונות שלכם.
ואם סתם בא לכם לבלות זמן קצר באווירה רגועה ונעימה, זה המקום.
הכתובת: הלח"י 24 בני ברק. שעות פתיחת החנות: א-ה 09:00-19:00. ימי ו' 09:00-14:00


לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלך בפייסבוק -


שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן