28.12.2010

מיקי בי – בפסטיבל סרטי אמנות בסינמטק תל-אביב

עיבוד למקבת של שקספיר – הופק בכלא מגהברי באירלנד

סינמטק תל-אביב. נובמבר 2010. הבמאי Tom Magill נכנס לאולם ואחריו... Sam McClean שראינו לפני כמה דקות על המסך. חשתי רעד קל בכל הגוף. כמה מטרים לפני, עומד רוצח שישב בבית הכלא השמור ביותר באירלנד במשך 26 שנה, על שוד מזויין שבמהלכו נרצחו שני אנשים. כך סיפר סאם בעצמו.

זה קרה עם סיומה של הקרנת הסרט "Mickey B" - עיבוד למקבת של שקספיר, שנכתב ושוחק ע"י אסירים בכלא מגהברי שבצפון אירלנד. כולם אסירי עולם על מעשי פשע שעשו.

הסרט מציג בית כלא דמיוני של אסירי עולם, כולם משתייכים לכנופיות הנאבקות ביניהן על השליטה. מנהיג כריזמטי שולט ביד רמה ביחסים בין הכנופיות. זהו עולם מדכא וקשוח שבו אפילו המנהיג הבלתי מעורער מאבד את חייו כש"יד ימינו" מחליט לשנות את יחסי הכוחות בזירה המאיימת.



"כאן, מחיר החיים הוא רק חצי אונקיה. כשכולם בחוץ עושים חיים, אנחנו מעבירים את הזמן. מנסים להסתדר בעצמנו ומקווים שהימרנו על מי שיזכה במאבקי המנהיגות. חוששים להפסיד שוב. הנקמה של אחד היא החרטה של האחר. את הנעשה, אין להשיב". כך מספר הקריין בתחילת הסרט, על רקע תמונות בית הכלא.

זהו סרט הקולנוע הראשון שהופק בבית כלא ע"י האסירים עצמם שהיו אחראים לכתיבת התסריט, המשחק וניהול ההפקה. סאם, שהיה שותף לכתיבת התסריט וכיכב בתפקיד הראשי של מנהיג הכנופיות בכלא, סיים בינתיים את תקופת מאסר העולם שנגזרה עליו. לאחר שחרורו, הצטרף ל- The educational Shakespeare Company שהפיקה את הסרט. היום, בנוסף להרצאות שהוא נותן בצמוד להקרנת הסרט בפסטיבלים, הוא אחראי על גיוס כספים לצורך ההפקות הבאות בבתי הכלא. "הפקת הסרט הורידה את מספר אירועי האלימות בכלא, ופתחה אפשרויות עבודה ותעסוקה לאסירים שגמרו לרצות את מאסר העולם שלהם והשתחררו בינתיים" אומר סאם.

הבמאי, Tom Magill, סיפר על דרכו להפקות הסרטים בבתי סוהר: "כילד, גדלתי בבלפסט בתקופת מלחמת האזרחים. גדלתי כבריטי והאמנתי שאני כזה. עם התפשט המהומות והפחד מהטרור של המחתרת האירית, הורי החליטו לברוח לאנגליה. שם הרגשתי בן בית. סוף סוף עם בריטים כמוני מסביב. אבל חברי בשכונה ובלימודים חשבו אחרת. הם התייחסו אלי כאירי, התעללו והציקו לי. הייתי בודד ומושפל. כשגדלתי, הציעו לי חברי כנופית פשע להצטרף אליהם. סוף סוף מישהו רצה אותי. הצטרפתי והשתתפתי בביצוע פשעים רבים. פריצות, אלימות, שריפת מכוניות, שוד מזויין. ביליתי תקופה ארוכה בבית הכלא. כאחראי על איסוף כלי האוכל מתאי האסירים האחרים, החלטתי להכות את אחד ממנהיגי המחתרת האירית IRA ששהה בתא השכן. הזקן ייצג עבורי את כל הרע שספגתי בילדותי ונערותי" סיפר טום.


"כשנכנסתי לתא שלו, עמד מולי זקן תשוש וחסר אונים. בבת אחת השתנו תחושותי. לא יכולתי להכות אותו. במקום זה, ישבתי ושוחחתי איתו". הוא אמר לי "אתה בחור כל כך צעיר ומבזבז את חייך פה בכלא. עדיף שתלמד משהו ותעסוק בפעילות מועילה ומהנה".

באותו יום נכנסתי לספריית הכלא. התחלתי לקרוא על תיאטרון ועם הזמן, למדתי להיות שחקן. ומה עושה המזל? כשהשתחררתי מהכלא, עשיתי אודיציה להפקה הראשונה שלי. ומה התפקיד? גנגסטר. "את זה אני יודע, אמרתי לבמאי. הרי זה לשחק את עצמי או את החברים שלי... כמובן קיבלתי את התפקיד. עברתי מהצגה להצגה ובסופו של דבר הקמתי את The educational Shakespeare Company כדי לעזור לאסירים לעשות משהו חיובי, ואולי להשיג לעצמם עיסוק מכובד לימים שאחרי הכלא".
הסרט "מיקי בי" קשה לצפיה ולא מדהים. אחריו הוקרן הסרט על הפקת הסרט. גם זה לא היה מדהים. אבל בשביל המפגש הקצר עם שני הפושעים לשעבר שעוסקים באמנות ובעזרה לאסירים אחרים, היה שווה לבוא.

כיצד הפיקו את הסרט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן