30.10.2010

חתול עם 2,300 נשמות - שונרא - יעקב קאופמן

שונרא-טיפולוגיה של חתול

רישומי חתולים של יעקב קאופמן במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס – חולון

הפעם, אני חייב להודות, באתי משוחד להרצאתו של יעקב קאופמן לכבוד פתיחת התערוכה. היה לי הכבוד האמיתי להיות תלמיד שלו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ואני מכיר היטב מוצרים תעשייתיים שיעקב תכנן וזוכים להוקרה בעולם כולו. ברור היה לי שגם תערוכת הרישומים "שונרא", חייבת להיות מיוחדת ומרגשת. ככה זה אצל יעקב. כבר מזמן הוא גילה את הסוד הכמוס: כדי ליצור עיצוב איכותי, לא מספיקים כישרון יוצא דופן וחשיבה מקורית. צריך גם לעבוד קשה. בנקודה זו, יעקב לא מרפה. הוא לוקח כל רעיון שלו עד הקצה. מנסה לפתור אותו באין ספור דרכים שונות, ממיין, משפר, משנה, מפרק לגורמים, מרכיב מחדש ומשכלל. בין אם מדובר במוצר תעשייתי, חקירה מורפולוגית של צורות או יצירת מסכות מפרטי ריהוט, זו הדרך של יעקב. ארוכה, פתלתלה וקסומה.
יעקב קאופמן, הינו אחד מהמעצבים התעשייתיים המובילים בישראל. פרופסור מן המניין באקדמיה בצלאל. במשך 40 שנות קריירה הצליח ליצור ולמכור כמה מוצרי ריהוט ותאורה לחברות מוטות עיצוב באירופה כגון: Lumina,Techno ,Arflex , Marioni מאיטליה. Kiddy Craft מאנגליה, Luxit מארה"ב ו- Brio משבדיה. במקביל לעיסוקו בעיצוב תעשייתי, עוסק יעקב קאופמן במחקרים צורניים שונים, על הגבול שבין עיצוב לאמנות. "אתה כבר מכיר אותי" אומר יעקב.



אני מאמין ומוצא עניין רב בחזרה אובססיבית על נושא מסויים בוריאציות שונות" אומר יעקב. בתערוכה זו מציג יעקב כ-2,300 רישומים של חתול, מבחר מתוך כ-3,000 רישומים שיצר ב-4 השנים האחרונות בעודו צופה בטלוויזיה ומידי פעם פוזל אל אלכס, החתול המשפחתי בן ה-13. הרישומים מציגים נקודות מבט שונות, טכניקות רישום מגוונות, ומעל לכל, בחינה קפדנית של האלמנטים הויזואליים שהחיבור ביניהם מציג חתול. מהו מינימום הפרטים שאנחנו עדיין מזהים כחתול? מתי הרישום עובר לגבול המופשט והחתול שבו כבר לא מזוהה? האם הסביבה משפיעה על הבנתנו? כלומר האם אותו איור כשהוא מוצג במוזיאון לקריקטורה וקומיקס, ליד חתולים אחרים מתפרש כאיור של חתול ובמקום אחר הוא לא מובן?

החקירה האינטנסיבית של יעקב יצרה רישומים מדהימים ומרגשים, שיכולים לעורר קינאה רבה בקרב מאיירים מקצועיים. חתולים במבט על, מבט צד ופריסה. פרספקטיבה, איזומטריה, מבחוץ. מבפנים. קוביזם, מינימליזם ועוד ועוד.



בראיון לקראת פתיחת התערוכה, שאלה מאיה דבש את יעקב אם פרוייקט החתולים או דומים לו משפיעים על העיצוב התעשייתי שלו. "אני לא יודע" השיב יעקב, "זו לא הסיבה שגורמת לי לעשות פרויקטים כאלה, אבל ייתכן שיש השפעה. בתקופת העבודה על החתולים, יצרתי מוצר חדש בשם מוריס. זהו קליפ לפתקים משרדיים בדמות חמור. (הרעיון בא לי ממוצר עממי דומה). המוצר הפיגורטיבי היחידי שיצרתי אי פעם" הוא מוסיף. "ייתכן שהרעיון צץ במוחי בעקבות רישומי החתולים. מי יודע?". "מוריס" הנ"ל זכה בפרס LOTUS של אתר DesignBoom. מי יודע, אולי בזכותו, יזכו פעם גם החמורים לקולקציה כזאת של רישומים?
בין אם יש לכם עניין מיוחד באיורים ורישומים ובין אם לא, שווה לרוץ ולראות. התערוכה פתוחה עד 18 בדצמבר - פרטים באתר המוזיאון.
אמנון זילבר מראיין את יעקב קאופמן-באתר המרכז הישאלי לעיצוב
על יעקב קאופמן – באתר DesignBoom:

שלכם. יורם בר-סלע

2 תגובות:

  1. ברח לך *טיפוגרפיה* של חתול במקום טיפולוגיה, או שיש מה לראות גם במימד הזה?

    השבמחק
  2. צודק מאה אחוז. תודה על התיקון. כנראה בגלל שאני עוסק הרבה יותר בטיפוגרפיה מאשר בטיפולוגיה.

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן