17.8.2010

לוגורמה - סרטון אנימציה - זוכה פרס אוסקר


מערבון של מותגים – LOGORAMA

על פי סקרי שוק שנערכו בארה"ב, אדם ממוצע (בארה"ב) נחשף ל-3,000!!! מסרים פרסומיים ביום. בהרצאותיי באקדמיה, אני נוהג להקרין את הצילום של Times Square בניו-יורק. לדעתי, מי שחוצה שם את הכביש, גומע את מנת המסרים היומית שלו, לפני הטיפוס למדרכה שממול. כשקראתי את הנתון המאיים הזה, תהיתי אם גם בארץ זה ככה. בדרכי מקיראון למשרד ברמת-גן (כ-40 דקות באוטובוס וברגל) ספרתי 500 מסרים פרסומיים. נראה לי שבהמשך היום, השלמתי את המנה כדי לא לחרוג מהסטטיסטיקה.

ונתון נוסף: האמריקאי הממוצע רואה בחייו 2,000,000!!! תשדירי פרסומת בטלוויזיה. שווה ערך לצפייה במשך 6 שנים, 7 ימים בשבוע, 8 שעות רצופות ביום. מטורף, לא?
סרט האנימציה Logorama יוצא בביקורת על המציאות היומיומית שלנו: עודף שיווק, מבול של מסרים פרסומיים ועודף צריכה. הכלכלה הקפיטליסטית מעודדת חשיפה פרסומית מוגברת וסגידה למותגים. יוצרי הסרט מקבוצת H5 החליטו ליצור סרט עלילתי שכל פרט שמופיע בו, בנוי מלוגואים וסמלים ויזואליים של חברות מפורסמות.



לוס אנג'לס. הוליווד. הציפרים על העצים בנויות מהלוגו של Bentley. להקת פרפרי מיקרוסופט פורצת לתמונה ומעופפת לאורך הכביש מעל למכוניות. בין גורדי השחקים, ניתן לגלות את קולגייט, פנסוניק, לוידס, ליווייס, הרץ, DUREX ועוד רבים אחרים. אפילו החיות בגן החיות הן סמלים מפורסמים כמו דב הפנדה של WWF-הקרן להצלת חיות בר נכחדות, התנין של LaCoste והאריה של Metro Goldwyn Mayer.

הסיפור בקצרה:
סתם יום של חול. הנערה של ESSO , מלצרית במסעדה, נמצאת בדיוק ב"הפסקת סיגריה". שני שוטרים בדמות האיש של מישלין יושבים בניידת ומפטפטים. תוך רגע, השלווה מופרת. השוטרים מוזעקים למרדף אחרי הליצן של מק'דונלד'ס, הדוהר במשאית האדומה שלו ויורה לכל עבר. משם, העלילה התמימה מתפתחת לסרט מתח. ניידות, מסוקים, מכוניות מתנפצות. הליצן המטורף נכנס לסניף פיצה האט שכל הסועדים בו הם האנשים המשופמים של פרינגלס. הוא חוטף את הילד של BigBoy, רשת ההמבורגרים המתחרה כבן ערובה. כל לוס אנג'לס רודפת... יריות... ופתאום, רעידת אדמה. גורדי השחקים (המותגים העולמיים המפורסמים) מתמוטטים אחד אחרי השני. כל החיות בורחות מגן החיות. אפילו האריה בורח מתוך הלוגו המפורסם. ענקי המותגים כמו וולט דיסני ונייקי טובעים בים. שבר גיאולוגי בעל עוצמה איומה סודק את פני האדמה וגורם להוליווד לשקוע בים. השבר גורם להתפרצות של בארות נפט וזרם אדיר של הזהב השחור סוחף איתו את כל מה שנשאר... כולל Apple ו-IBM. רק המלצרית ו- BigBoy נשארים תקועים על אי בודד... ואוכלים את התפוח האחרון עלי אדמות.


... המצלמה מתרחקת וחושפת את היקום שממשיך להתנהל לו בשלווה. כולנו, עם כדור הארץ שלנו ומותגי העל נראים שם כמו מותגים של עסקים קטנים... וחושך על פני תהום.
זהו סרט עשיר ומפתיע ברעיונות מקוריים ועיצוב מדהים. הוא מותח, משעשע ומעורר מחשבות קשות... ואולי רצון להצטרף לזרמים המובילים לחיים בני קיימא ושמירה על קצת צניעות ואיכות הסביבה.




יוצרי הסרט אספו כ- 40,000 לוגואים, קיטלגו אותם לפי הנושאים והסגנונות ובסופו של דבר, כללו בסרט 2,500 לוגואים שהתאימו לתסריט.
תעוזה מול חוקי הקנין הרוחני:
"אהבנו את התעוזה שברעיון. השימוש בלוגואים שהם קנין רוחני של החברות הדליק אותנו. זהו חומר ויזואלי אסור לשימוש ומוגן על ידי זכויות יוצרים. עבדנו בליווי עורכי דין" אומרים יוצרי הסרט. "עשינו את כל העבודה בסתר. לאורך כל הפקת הסרט, פחדנו שניתבע לדין או שאחד מבעלי הלוגואים יוצאי צו מניעה נגד הפקת הסרט או הקרנתו. כשהסרט התחיל לזכות בפרסים בינלאומיים, נרגענו. חברה שתנסה לעצור סרט מוצלח עטור פרסים, עלולה לקבל יחס שלילי מאד מצד הציבור" מוסיפים האנימטורים, עכשיו בנימה של ביטחון.• הסרט הוצג לראשונה בפסטיבל קאן 2009 וזכה בפרס המבקרים (פרס קודאק).
• במסגרת טקסט האוסקאר, זכה הסרט בפרס לסרט האנימציה הקצר הטוב ביותר.
• ובנוסף, זכה הסרט בפרסים שונים בצרפת, ספרד, שבדיה ועוד.

הסרט מהווה אטרקציה יוצאת דופן. הוא מוקרן בפסטיבל אנימציה וקומיקס בסינמטק תל-אביב בתאריכים 17-19 באוגוסט 2010. ואם אתם מעדיפים להמיר את המסך הגדול בנוחיות של צפיה בבית, תוכלו לראות את הסרט במלואו
שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן



בימוי ואנימציה: François Alaux Hervé de Crécy Ludovic Houplain
מוסיקה: Human Music & Sound Design
הפקה והפצה: Autour de Minuit Productions




לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלך בפייסבוק -

4 תגובות:

  1. יופי של כתבה בדיוק חיפשתי את הסרט לצפייה. תודה לכם בתרבות אנד דה סיטי

    השבמחק
  2. יופי יופי
    מומלץ אצלי בבלוג קטגוריה קולנוע
    http://hamimlatsim.blogspot.com/

    אסתי. שבת שלום

    השבמחק
  3. לאסתי ו- Age Loc,

    תודה על הפירגון. אני שמח שהבלוג מסייע לכם לראות דברים נפלאים כאלה. מגיע ליוצרי הסרט הזה שיראו אותו המונים, ומגיע לכולנו לדעת עליו ולראות.

    יורם

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן