19.2.2017

מבט על | תערוכת המשקפיים במוזיאון לעיצוב בחולון


משקפי לולאות עם עדשה כפולה. כסף. 1809.
אוסף קלוד סמואל. צילום אלי בוחבוט
המשקפיים, פריט עיצוב נחשק ואחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית, נולדו בראש ובראשונה כאביזר רפואי על מנת לתקן פגם בראייה. לפני קיומם, כיוונה איכות הראיה את האנשים לתחומים עבודה. מרחיקי הראות, בחרו במקצועות כגון ציד, חקלאות, נהיגה ועוד. כאלה שדורשים ראיה לטווח רחוק. וקצרי הראות, נאלצו לעסוק בפקידות, כתיבה, שרטוט, סדרנות ועוד. המצאת המשקפיים שיפרה את איכות הראיה וגם איפשר גמישות בבחירת התחום המקצועי. 

עם השנים, הפכו המשקפיים לפריט אופנתי המשנה את פני המשתמש. הם חדרו עמוק לשוק מוצרי הצריכה ומעידים על האופי והמעמד הסוציו אקונומי של המשתמשים ובמידה רבה מגדירים את הזהות של העונדים אותם. 
בימים אלה מוצגת במוזיאון לעיצוב בחולון תערוכת "מבט על" העוסקת בעבר, הווה ועתיד של המשקפיים. 


התערוכה תהיה פתוחה עד 29 באפריל 2017. אוצרת: מיה דבש 

בקומה העליונה של המוזיאון מוצג אוסף המשקפיים ההיסטורי של קלוד סמואל. זהו אוסף המשקפיים הגדול והחשוב בעולם. למעלה מ-400 פריטים נדירים המייצגים את התפתחות המשקפיים. המסע מתחיל בתיקון ראייה ופיתוחים טכנולוגיים, נמשך דרך משחקי פיתוי וריגול, השפעת המהפכה התעשייתית על עיצוב המשקפיים והפיכת המשקפיים לאביזר אופנתי נפוץ. 

בין מאות הפריטים יוצגו:  משקפיים מן המאה ה 17- ועד היום, סקיצות של עיצוב משקפיים, מבית האופנה של פייר קרדן, מסכות משובצות אבני חן שעוצבו על ידי בתי אופנה גדולים ושימשו בעיקר לתצוגות אופנה, המשקפיים הראשונים בעלי ידיות, מונוקולים, משקפות תיאטרון ומשקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה-19, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, משקפי ג'ון לנון ואלטון ג'ון, משקפיים סיניים מתקפלים מהמאה ה-17, משקפיים עשויים שריון צב ועוד.


מיהו קלוד סמואל
בשנת 1985 פתח קלוד סמואל קליניקה קטנה ולצידה מבחר מוקפד של מסגרות משקפיים, בקומת כניסה של בית מגורים ברחוב רמברנדט. אפשר היה לראות בכך תחילתה של מסורת, אבל למעשה היה הדבר יותר בבחינת סגירת מעגל. ההיסטוריה הפרטית של סמואל, מחזירה אותו לפריס של שנת 1848, עת החלו אבותיו לעסוק בחיתוך עדשות והתאמתן לצרכי ראייה. סבתו דאגה לאיכות הראייה של הקצבים בלה-וילט עוד לפני מלחמת העולם השנייה. אביו עזר בחיתוך עדשות במטבח הבית כבר בגיל 14.

במהלך המלחמה ההיא היה אביו פעיל מחתרת, זייף מסמכים בשביל ארגון המחתרת היהודית. סבתו וכל משפחתה נספו באושוויץ. אחרי המלחמה פתח אביו חנות בפריס, שצמחה ונהייתה לרשת של 14 סניפים.
האוסף נבנה על ידי סמואל במשך עשרות שנים והוא מונה כיום כ 1300-פריטים הכוללים, לצד המשקפיים, גם עדשות, מכשירי בדיקת ראייה, מכשירים אופטיים, שרטוטים וסקיצות של משקפיים, הצעות לעיצוב ומגוון רחב של פריטים הקשורים בראייה ובשיפור הראייה.

משקפי נוצה משובצות בעבודת יד. שנת 2000. אוסף קלוד סמואל. צילום אלי בוחבוט


מהם משקפיים?
באולם התחתון של המוזיאון מוצגת תערוכה המגדיררה מהם משקפיים, בעיניהם של 50 מעצבים ישראליים מתחומים מגוונים כגון: עיצוב מוצר, תכשיטים, תקשורת חזותית, קרמיקה ואדריכלות. יעקב קאופמן יציג ציר אבולוציוני שנע ממונוקל למסכה, גלית שבו עוסקת בניסוח מחדש של אופן נשיאת המשקפיים על הפנים, דנה בן שלום בוחנת את היחסים המורכבים שבין המשקפיים לחוטם, מאיה בן-דוד ואורי בן-צבי יציגו פרשנות עכשווית המשלבת בין זכוכית המגדלת הראשונה לבין גלילת טקסט דיגיטלי כיום, אנוק יוספשווילי וירון שמרקין עיצבו משקפיים באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה. 

מציאות דיגיטאלית
מעבדת העיצוב של המוזיאון מציגה יישומים דיגיטליים שונים:
  • משקפי Virtual reality בשיתוף עם המכון הצרפתי בתל-אביב.
  • אפליקציה המאפשרת למבקרים להצטלפ כשהם עונדים משקפיים מאוסף קלוד סמואל... ולשדר את הצילומים לחברים דרך מייל, פייסבוק וכו'. 

אנחנו רואים המוני זוגות משקפיים בכל יום, אבל התערוכה הזו מציגה אוצר מדהים של היסטוריה ועיצוב, מזווית ראיה של המשתמשים. כדאי גם לקרוא את ההסברים שעל הקיר. הם פוקחים עיניים ומעוררים מחשבות. 

תערוכה שמאד שווה לראות. 

שלכם, יורם בר-סלע


תגובה 1:

  1. כל הדברים הטובים קורים בגוש דן. למה לנו בפרובינציה לא מגיעה קצת קולטורה אורבנית?

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן